یوزپلنگ ایرانی قربانی «برخورد ضعیف سازمان حفاظت محیط زیست»

همزمان با روز ملی یوزپلنگ ایرانی در ایران، مرتضی اسلامی دهکردی مدیرعامل انجمن یوز ایرانی از باقی ماندن تنها « دو یوزپلنگ ماده» در ایران خبر داد.
خبری که روز نهم شهریورماه از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران تکذیب شد. این سازمان در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که از دی‌ماه گذشته تاکنون ۳۲ یوزپلنگ نر و ماده در زیستگاه‌های این گربه سان در حال خطر انقراض شناسایی شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا ، کیوان هوشمند مدیر دیدبان محیط‌ زیست و حیات‌وحش ایران در تهران می‌گوید که منظور مدیرعامل انجمن یوز ایرانی «شناسایی دو قلاده یوزپلنگ ماده در ایران از طریق روش‌های پایش مانند نصب دوربین‌های تله‌ای بوده است و بیشتر از این تعداد تاکنون شناسایی نشده‌اند».
در همین رابطه هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته است که آن‌ها به دلیل کمبود امکانات تاکنون موفق به سرشماری فشرده از تعداد یوزپلنگ‌ها نشده‌اند.

آقای جوکار دراین‌باره به آمار ۳۷ قلاده یوزپلنگ ایرانی که از مقابل دوربین‌های مناطق حفاظت‌شده رد شده‌اند اشاره‌کرده و رقم تخمینی آن‌ها در ایران تناه مأمن این‌گونه نادر را ۵۰ قلاده عنوان کرده است.
اگرچه در زیستگاهای شمالی گفته می‌شود که زادآوری ممتدی وجود دارد اما شواهد و قراین کلی از کاهش نسبی جمعیت ماده‌ها حکایت می‌کند. به گفته کیوان هوشمند در طول ۳ سال اخیر در کلیه زیستگاه‌های استان‌های یزد و خراسان جنوبی هیچ نشانه‌ای از زادآوری یوزپلنگ مشاهده نشده است.
آقای هوشمند این مسئله را نشان‌دهنده «سخت‌تر شدن شرایط زندگی» برای یوزپلنگ ایرانی به‌ویژه یوزپلنگ‌های ماده دانسته است.
یوزپلنگ‌ها به گفته مدیر دیدبان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران در تهران، با تهدیدهای گوناگونی مواجه هستند. از تصادف‌های جاده‌ای گرفته تا کشته شدن به دست اهالی بومی و تغییرات اقلیمی هرکدام در این میان نقشی را ایفا می‌کنند.
او سپس ادامه می‌دهد: «در سال‌های گذشته تعداد زیادی یوز به‌خصوص در محور سمنان به مشهد، محدوده عباس‌آباد توران و همچنین شهرستان طبس بر اثر تصادف‌های جاده‌ای کشته‌شده‌اند. همین‌طور براثر حمله سگ‌های گله و دامداران و افراد محلی چند یوزپلنگ در ایران از بین رفتند.»

کیوان هوشمند برخورد سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران را در مورد یوزپلنگ ایرانی «ضعیف و منفعلانه» ارزیابی کرده و می‌گوید: «یکی از دلایلی که امروز جمعیت یوزپلنگ کاهش پیداکرده عملکرد ضعیف سازمان حفاظت محیط‌زیست است که می‌تواند در آینده نزدیک منجر به نابودی این سرمایه ارزشمند ملی و بین‌المللی شود.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.