فرونشست دشت‌های ایران؛ ورود به وضعیت طبیعی برگشت‌ناپذیر

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران پنجشنبه ۱۱ شهریور گفت در ایران شاهد فرونشست(land subsidence) دشت‌ها هستیم، پدیده‌ای که به معنا ورود به یک وضعیت بازگشت‌ناپذیر در طبیعت است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، علی سلاجقه که در نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار زاگرس مرکزی سخن می‌گفت، علت پدیده را به مسئله مدیریت آب در ایران مرتبط دانست. به عقیده کارشناسان زمینی که دچار نشست می‌شود زمین مرده است و امکان احیای آن وجود ندارد. فرونشست زمین در ایران را به برداشت زیاده از حد آب‌های زیرزمینی مرتبط می‌دانند.

تهران، کرمان و دشت‌های مشهد و اصفهان از جمله مناطقی محسوب می‌شوند که به شدت با این پدیده مواجه هستند. با وجود هشدارها در مورد مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی، بهرام ملک‌محمدی، استاد دانشگاه تهران در همایش علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب ایران گفته بود که روند احداث چاه‌ها و برداشت از آب‌های زیر زمینی از سال ۴۵ تا ۹۴ روند افزایشی داشته است، به گونه‌ای که با رشد ۶۱.۹ درصدی احداث چاه‌ها در طی ۱۵ سال اخیر مواجه‌ایم.

تهران رکورددار فرونشست زمین در دنیاست. مقامات سازمان محیط زیست ایران می‌گویند زمین در تهران سالانه ۳۶ سانتی متر نشست می‌کند. ایران با کسری منفی پنج میلیارد مترمکعبی مخازن آب‌های زیرزمینی مواجه است. به همین خاطر اکنون از ۶۰۹ دشت موجود در ایران، منابع آبی حدود ۳۰۷ دشت ممنوعه یا بحرانی اعلام شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.