ویرانی و سیل؛ سوغات توفان شمال

سواحل دریای خزر روزهای ناآرامی را پشت سر می‌گذراند. توفان و سیل به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان هجوم آورده و خسارات گسترده‌ای را برجای گذاشته ‌است. مرگ و جراحت تعدادی از مردم، قطع گسترده شبکه انتقال برق، آسیب خانه‌ها و واحدهای تولیدی و آب گرفتگی معابر، گوشه‌ ای از خسارات توفان شمال بوده است به طوری که «حسین فریدون»، نماینده رییس جمهوری در بازدید از مازندران گفته است: «ما از توفان پاتک خوردیم.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از روزنامه تعادل، توفان با بارش تند باران در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه و صبح جمعه آغاز و با وزش شدید باد و رعد و برق ادامه پیدا کرد. تندبادی که در غرب مازندران تا ۹۰کیلومتر و در مناطق شرقی این استان بین ۱۱۰ تا ۱۲۰کیلومتر در ساعت سرعت داشت، بامداد جمعه ۱۲شهریور این استان و دو استان هم جوار آن، یعنی گیلان و گلستان را درنوردید و خسارات فراوانی بر جای گذاشت. البته تندباد تنها جنبه این توفان نبود، بارش شدید باران باعث آب گرفتگی و جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف این استان‌ها شد.

این روزنامه به نقل از ایرنا نوشت، بارندگی شدیدی که از شب پنج‌شنبه دراستان گلستان آغاز شده بود، باعث وقوع سیل و وارد آمدن خسارات به بعضی تاسیسات و جاده‌های شهری و روستایی شد و در برخی نقاط استان، مسافران تابستانی را گرفتار کرد.

گلستان تنها قربانی توفان نبود، در پی بارش شدید باران، کوچه‌ها و معابر بندر مرزی آستارا در غرب استان گیلان، غرق در آب شدند. به گزارش ایسنا، «فردین فرتوت‌نیا»، رییس اداره هواشناسی بندر مرزی آستارا میزان بارش باران در این شهرستان را در کم تر از ۱۲ساعت، ۷٫۱۱۴میلی‌متر اعلام کرد.

به گفته دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان گلستان، تا بعد از ظهر جمعه، چهار نفر در اثر این توفان جان خود را در این استان از دست داده‌اند. «علی یازلو» گفته است یک نفر از اهالی شهرستان آزادشهر در شرق استان گلستان به سبب اصابت آذرخش جان سپرده است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز از مرگ سه نفر از اهالی روستای «مراوه‌تپه» در استان گلستان در اثر جاری شدن سیل خبر داده است. «مرتضی اکبرپور» به ایسنا گفته است: «متاسفانه در پی افتادن کودک خردسال یک خانواده در جریان سیلاب، پدر برای نجاتش وارد عمل شده اما او هم گرفتار سیل می‌شود، سپس مادر خانواده برای نجات این افراد وارد مسیر سیلاب شده که متاسفانه وی نیز همانند همسر و فرزندش به علت غرق شدگی جان خود را از دست داد.»

توفان و سیل در استان‌های گیلان و مازندران، تلفاتی در پی نداشت اما باعث مجروح شدن چند نفر شد. تندباد در شهرستان محمودآباد استان مازندران سقوط چند آلاچیق در سواحل این شهرستان و زخمی شدن پنج مسافر ساحل خواب را در پی داشت.

به گفته رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، تا ظهر روز جمعه هفت شهرستان استان‌های مازندران، گلستان و سمنان تحت تاثیر سیل و آب گرفتگی بوده است.

«ناصر چرخساز» از وقوع سیل و آب گرفتگی در شهرستان‌های کلاله، آق‌قلا، بهشهر، شاهرود، بندرگز، کردکوی و گرگان در استان‌های مازندران، گلستان و سمنان خبر داد.

براساس این گزارش، تندباد شدید بامداد جمعه به سقف بیش از ۹۰۰خانه شهری و روستایی و حدود ۱۰۰واحد تولیدی شهرستان آمل خسارت زیادی وارد کرده است.

«احمد منفرد»، فرماندار آمل به ایرنا گفته است: «خسارت‌های وارد شده به سقف خانه‌ها و واحدهای تولیدی شامل شالی کوبی‌ها، دام داری‌ها و گل خانه‌های شهرستان از ۳۰ تا ۱۰۰درصد بوده است. هم چنین به ۱۵دستگاه خودرو سواری پارک شده در حاشیه منازل نیز خسارت شدیدی وارد شد.»

وی اضافه کرد: «میزان دقیق خسارت‌های ناشی از حوادث بامداد جمعه در حال جمع‌بندی است که به ستاد مدیریت بحران استانداری مازندران اعلام خواهد شد.»

توفان به خطوط انتقال و شبکه توزیع برق استان‌های گلستان و مازندران آسیب وارد کرده که باعث قطعی برق در بسیاری از نقاط این استان‌ها شده است.

به گفته «قاسم شهابی»، مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران، توفان به ۴۰دستگاه ترانس برق و بیش از ۴۰۰تیر برق استان خسارت سنگینی زده است: «درختان تنومند روی سیم‌های برق افتاده و ترانس‌ها نیز سقوط کرده اند. هم چنین بنر‌ها و سقف برخی خانه‌ها هم که بر اثر توفان کنده شده بود، روی سیم‌ها برق افتاده اند.»

«علی‌اکبر نصیری»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان هم ازخاموشی گسترده در این استان ناشی از بارندگی شدید توام با توفان و رعد و برق خبرداده است. «یحیی یوسف‌پور»، فرماندار محمودآباد نیز گفته است: «تندباد بامداد جمعه به بیش از ۵۰واحد مسکونی در ۹روستای بخش مرکزی و سرخ رود این شهرستان خسارت وارد کرده است.»

او افزود:«تندباد غرب مازندران که بیش از ۹۰کیلومتر در ساعت در محمودآباد سرعت داشت، باعث واژگونی درختان و سقوط آن ها روی خطوط انتقال شبکه برق و پارگی سیم‌ها موجب قطعی برق در ساعات اولیه صبح در پنج روستای بخش مرکزی شد که این حادثه بیش از یک میلیارد ریال خسارت در پی داشت.»

یوسف‌پور از بین رفتن سقف و تاسیسات ۳۵واحد گل‎خانه‌ای، دو واحد مرغ‎داری و دو واحد دام‎داری و هم چنین آبگ رفتگی چهار واحد شالی کوبی را از دیگر خسارت‌های توفان شمال اعلام کرد: «متاسفانه بر اثر این تندباد، انبار شرکت تعاونی تولیدی روستای اورطشت از بخش سرخ رود که حاوی ۱۰تن کود اوره، دو تن کود روی، سه تن کود پتاس و یک‌تن کود ماکرو بود، از بین رفته است. هم چنین گزارش‌ها از خسارت ۸۵درصدی طرح‌های سالم سازی دریا در این شهرستان حکایت دارد.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.