گزارشی از وضعیت یونس آقایان در دوازدهمین سال حبس

مقامات قضایی از صدور مرخصی و یا اعطای آزادی مشروط به یونس آقایان، زندانی سیاسی محکوم‌به حبس ابد، پس از دوازده سال حبس، خودداری می کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یونس آقایان، زندانی سیاسی محکوم‌ به حبس ابد، در دوازدهمین سال حبس، محروم از حق مرخصی و حق آزادی مشروط در زندان مهاباد نگهداری می‌شود. این درحالی است که این زندانی سیاسی بنا به تبصره ۱ ماده واحده قانون، شرایط لازم را جهت استفاده از آزادی مشروط دارد.

در تبصره ۱ ماده واحده قانون راجع به آزادی مشروط زندانیان، محکومان به حبس ابد پس از گذراندن ۱۲ سال از مدت حبس می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند.

یونس آقایان، در پی درگیری‌های مسلحانه بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان مسلک اهل حق در روستای اوچ تپه میاندوآب در سال ۱۳۸۳ بازداشت و به زندان مرکزی ارومیه انتقال یافت. وی در دادگاه انقلاب به اتهام محاربه به اعدام و همچنین به تحمل پنج سال زندان محکوم شد.

یونس آقایان در اواخر بهمن‌ماه ۱۳۹۳ به همراه پنج زندانی سیاسی دیگر از زندان مرکزی ارومیه به مکانی نامعلوم منتقل شد. گفته می‌شد که این افراد جهت اجرای حکم اعدام به انفرادی منتقل‌شده‌اند. پس از چهار ماه بی‌خبری مشخص شد یونس آقایان به همراه سامان نسیم به زندان زنجان منتقل‌شده‌اند.

حکم وی در بیست و نهم شهریورماه ۱۳۹۴ با تبدیل به حبس ابد تقلیل یافت.

یونس آقایان، از پیروان مسلک اهل حق، در دوازدهمین سال حبس خود همچنان برخلاف اصل تفکیک جرائم در بند عمومی زندان مهاباد نگهداری می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.