وزارت نیرو: ۷۷ سد بزرگ ایران کم‌تر از ۴۰ درصد آب دارند

وزارت نیروی ایران می‌گوید از ۱۶۹ سد بزرگ کشور تنها ۲۰ سد به اندازه ۹۰ درصد از حجم خود آب دارند و ذخیره آب در ۷۷ سد بزرگ کشور در آخرین روزهای شهریور کمتر از ۴۰ درصد حجم آنها است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر ،در روز دوشنبه، ۲۲ شهریور، از بین ۱۶۹ سد بزرگ در ایران، فقط مخزن ۲۰ سد از جمله لتیان، گیلارلو، ‌کمال صالح و کبودوال بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد آب دارند.

براساس این گزارش، با وجود بارندگی درنقاط مختلف ایران درهفته گذشته و جاری شدن سیل در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران، هنوز مخازن ۷۷ سد کشور از جمله لار، زاینده رود، درودزن، ساوه، ۱۵ خرداد، استقلال و دوستی کمتر از ۴۰ درصد آب دارند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که ۱۲ سد کشور بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و ۳۴ سد کشور بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از ظرفیت خود آب دارند.

به گفته وزارت نیرو، ۲۶ سد کشور از جمله کرج، ‌ کرخه، شهید عباسپور و طالقان بین ۷۰ تا ۹۰ درصد آب دارند که به دلیل پر آب بودن برخی از سدهای اطراف تهران، این شهر در پاییز امسال «مشکل کمبود آب نخواهد داشت».

دراین گزارش به مجموع ذخیره آب سدهای ایران اشاره‌ای نشده است.

وزارت نیرو ۱۷ شهریور درگزارشی اعلام کرده بود که ۵۳ درصد از مخازن سدهای کشور پر است. دراین گزارش ظرفیت کل مخازن ۱۶۹ سد ایران ۴۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب اعلام شده بود که با احتساب این آمار، سدهای ایران ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب، آب داشته‌اند.

وزارت نیرو میزان ذخایر آب در سدهای کشور در آخرین روزهای شهریور سال ۹۴ را حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب اعلام کرده و خبر داده بود که دخیره آب سدهای کشور نسبت به سال ۹۳ نزدیک به هشت درصد کاهش داشته است.

ایران در دوران خشکسالی شدیدی به‌سر می‌برد تا جایی که بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور رو به خشکی رفته‌اند.

درهمین حال پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون اعلام کرد که این تالاب «به‌طور کامل» خشک شده اما سعید محمودی، مدیرکل محیط ‌زیست سیستان و بلوچستان، این گزارش‌ها را رد کرده است.

روز دوشنبه همچنین مدیرکل محیط زیست خوزستان از مرگ پنج هزار ماهی در تالاب هورالعظیم به دلیل کاهش دوباره آب دراین تالاب خبر داد.

احمدرضا لاهیجان زاده گفته است «مرگ و میر ماهی‌ها در تالاب های استان هر سال در ماه‌های مرداد و شهریور با کاهش آب ورودی، افزایش دما و رطوبت و به تبع آن کاهش اکسیژن اتفاق می‌افتد که پارسال نیز شاهد این رخداد بودیم».

پیش از این معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، گفته بود که پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تا سال ۲۰۵۰ خشکسالی و کاهش نزولات جوی در ایران، ۱۱ برابر شرایط فعلی خواهد شد.

Post source : فردا

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.