عفو بین الملل از وضعیت سلامتی هما هودفر ابراز نگرانی کرد

سازمان عفو بین‌الملل، با انتشار بیانیه‌ای، از وضعیت سلامتی هما هودفر، فعال حقوق زنان و شهروند ایرانی‌کانادایی محبوس در زندان اوین، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه که در روز پنجشنبه ۲۵ شهریورماه منتشرشده است، اعلام می‌دارد؛ خانم هما هودفر، استاد مردم‌شناسی در دانشگاه کونکوردیای مونترال که از ۱۷ خردادماه در انفرادی اوین محبوس می‌باشد، از بیماری فلج عضلانی رنج می برد و هم‌اکنون در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارد.

عفو بین‌الملل افزوده است که وکلای خانم هودفر به جز یک بار در تیرماه گذشته اجازه ملاقات با او و دسترسی به پرونده‌اش را نداشته‌اند. و خانواده وی آخرین بار در مردادماه توانسته‌اند ملاقاتی دهدقیقه‌ای با او در حضور مأموران داشته باشند که طی آن وی درحرکت و سخن گفتن مشکل داشته است.

پیش‌ازاین عفو بین‌الملل شاخه کانادا طی بیانیه‌ای از دولت کانادا خواسته بود که «هر اقدام دیپلماتیک لازم را برای اطمینان از آزادی فوری او و بازگشت امن او به کانادا» انجام دهد.

هما هودفر، متخصص مردم‌شناسی اجتماعی و رییس دپارتمان جامعه‌شناسی دانشگاه کونکوردیای کانادا، که برای دیدار خانواده و تحقیق آرشیوی در کتابخانه مجلس به ایران سفر کرده بود، در تاریخ هفدهم خردادماه توسط نیروهای امنیتی سپاه پاسداران در ایران بازداشت شد و از آن زمان بدون تفهیم اتهام در وضعیت بلاتکلیف به‌سر می‌برد.

همچنین عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نیز از صدور کیفرخواست در پرونده هما هودفر مربوط به آن‌چه «جریان فتنه» می‌نامند، خبر داد و در باره علت این بازداشت گفت که وی «در حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی ورود داشته‌ است و پرونده‌اش در دادسرای تهران تحت رسیدگی است».

برای اولین‌بار «فمینیسم» در طرح و ادعای جرم علیه هما هودفر استفاده شده است درحالی‌که اعتقاد به فمینیسم به مثابه اعتقاد به برابری زنان و مردان در انواع تفسیرها و برداشت‌های موجود از این واژه، در هیچ کجای قوانین ایران جرم محسوب نشده است.

خانواده هودفر با تاکید بر این‌که او هرگز برای تحقیقات خود درباره وضع زنان در مصر، پاکستان و یا اندونزی مورد مواخذه دولت‌های مربوطه قرار نگرفت، گفته‌اند: «براساس کدام منطق فعالیت برای آگاهی زنان از حقوق خود و کمک به توانمندی آن‌ها برای زندگی بهتر فردی و اجتماعی پایه‌های اسلام را تضعیف می‌کند؟»

همچنین بیش از یکصدوهفتاد استاد شناخته‌شده علوم انسانی در دانشگاه‌های مختلف اروپا و آمریکا، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌ حقوق بشر (FIDH) و جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) در بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون‌ قیدوشرط دکتر هودفر و کلیه‌ زندانیان عقیدتی شدند.

هما هودفر، ۶۵ ساله، که تابعیت ایرانی و کانادایی دارد هم‌اکنون بدون حق ملاقات و در وضعیت بلاتکلیف در بند نسوان زندان اوین نگهداری می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.