عفو بین الملل خواستار آزادی هما هودفر شد

سازمان عفو بین الملل شاخه کانادا، ضمن اشاره به وضعیت نامساعد هما هودفر، خواستار آزادی بی‌قید و شرط این فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین، شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین الملل در این بیانیه از مقامات ایران می خواهد که فورا و بدون قیدوشرط  هما هودفر را که از ششم ژوئن به صورت غیر قانونی در بازداشت به سر می برد، آزاد کنند.

این سازمان همچنین اعلام می دارد که هما هودفر از یک بیماری عصبی رنج می برد و نیازمند رسیدگی پزشکی و داروهای خاص در خارج از زندان می باشد.

لازم به یادآوری است که سازمان عفو بین الملل  در بیانیه یی که روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه منتشر شد، از تشدید سرکوب فعالین حقوق زنان در ایران طی نیمه اول سال خبر داد.

در بخشی از این بیانیه به بازداشت هما هودفر اشاره کرد و افزود؛ رسانه‌های مرتبط با سپاه پاسداران از پروژه‌ها و فعالیت‌های هما هودفر به عنوان عامل براندازی از طریق جنگ نرم و مخل امینیت عمومی یاد کرده اند.

هما هودفر، متخصص مردم شناسی اجتماعی و رییس دپارتمان جامعه شناسی دانشگاه کونکوردیای کانادا و شهروند ایرلندی، کانادایی و ایرانی از هفدهم خرداد توسط نیروهای امنیتی سپاه پاسداران در ایران بازداشت شده است.

خانواده هودفر توضیح می دهند که نیروهای امنیتی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران ۱۹ اسفندماه یعنی دو روز پیش از زمانی که او قصد بازگشت از ایران را داشته به منزل او رفته و کلیه وسایل شخصی دکتر هودفر از جمله لب تاپ، مدارک شناسایی، تلفن همراه، گذرنامه‌ها، برگههای تحقیقات و کتاب‌های شخصی او را با خود برده‌اند. هم‌چنین به گفته خانواده هودفر، او در همین یورش از سوی ماموران سپاه پاسداران از ممنوع الخروجی خود آگاه شده است.

آنطور که خواهر خانم هودفر توضیح می دهد این سفر شخصی بوده با این حال نیروهای سپاه پاسداران پس از ۱۹ اسفند بارها او را تحت بازجویی‌های طولانی مدت قرار داده‌اند و تا پیش از ۱۷ خرداد با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از سوی دادسرای امنیت آزاد بوده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.