گزارشی از وضعیت ناهید گرجی؛ زندانی عقیدتی در زندان وکیل‌آباد مشهد/ محرومیت از حق مرخصی

ناهید گرجی، زندانی عقیدتی، هم‌اینک پنجمین ماه از دوران محکومیت خود را  محروم از حق مرخصی درمانی در زندان وکیل‌آباد می‌گذراند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ناهید(ام‌البنین) گرجی، زندانی پنجاه‌ساله زندان وکیل‌آباد مشهد، از بیماری‌های دیابتی، قلبی، درد پا و مشکل پوکی استخوان رنج می‌برد و نیازمند رسیدگی توسط پزشک متخصص می‌باشد؛ این درحالی‌است که مسئولان زندان وکیل‌آباد و قاضی پرونده از اعزام این زندانی عقیدتی به بیمارستان جلوگیری می‌کنند.

پیش‌تر خانواده این زندانی عقیدتی اعلام کرده بودند که مسئولان از تحویل دارو به این زندانی سیاسی امتناع می‌کنند.

ناهید گرجی در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۳، با مراجعه مأمورین امنیتی به خانه‌اش در مشهد بازداشت شد، مأمورین پس از بازرسی منزل و ضبط وسایلی مانند کامپیوتر و تلفن همراه او را به انفرادی‌های وزارت اطلاعات منتقل کردند. او حدود ۶ ماه در سلو‌ل انفرادی وزارت اطلاعات و زندان وکیل‌آباد مشهد نگهداری و در ۲۳ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۳ به دلیل شدت‌گرفتن بیماری افسردگی و وضعیت روحی نامناسب با سپردن وثیقه آزاد شد.

وی پس از آزادی به دلیل مشکلات روحی و روانی ناشی از بازداشت و انفرادی طولانی‌مدت در بیمارستانی در مشهد بستری شد.

پس از این، شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد ناهید گرجی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد؛ این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۳ سال حبس تعزیری کاهش یافت و ناهید گرجی در نوزدهم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ برای اجرای حکم راهی زندان وکیل‌آباد مشهد شد.

 نزدیکان خانم ناهید گرجی تنها فعالیت وی را در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، وایبر و واتس‌آپ عنوان می‌کنند و همین موضوع را علت بازداشت ایشان می‌دانند.

لازم به ذکر است زندان وکیل‌آباد فاقد بند سیاسی است و ناهید گرجی همراه با محکومین جرائم مختلف و بعضا خطرناک نگهداری می‌شود.

گفتنی‌است در آذرماه سال ۱۳۹۴، هشت تن از نمایندگان پارلمان اروپا با انتشار یک نامه مشترک به فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، نگرانی خود را بابت سلامت جسمی و امنیت جانی خانم گرجی ابراز داشتند و از وی خواستند تا از مقامات ایرانی درخواست آزادی فوری این فعال مدنی را نماید.

ناهید گرجی که در سال ۱۳۶۰ و در سن ۱۶ سالگی نیز بازداشت شده و حدود چهار سال زندانی بوده است، هم‌اکنون جهت سپری‌کردن دوران محکومیت سه‌ساله خود در زندان وکیل‌آباد مشهد محبوس می‌باشد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.