اعمال فشار وزارت اطلاعات بر خانواه زندانی سیاسی اعدام شده/ احضار و بازجویی

اعضای خانواده محمد عبدالهی، زندانی سیاسی اعدام شده‌ در زندان ارومیه، طی روز های گذشته از سوی ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات مهاباد احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات مهاباد اقدام به احضار چند تن از اعضای خانواده زندانی سیاسی اعدام شده‌، محمد عبدالهی، کرده و آنان را در خصوص ارتباط با رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری مورد بازجویی قرار داده است.

شبکه حقوق بشر کردستان در این باره گزارش کرد: «مهتاب عبدالهی، دختر ۱۷ ساله محمد عبدالهی ابتدا به صورت تلفنی به ستاد خبری احضار شده و بعد از بازجویی و اخد تعهد مورد تهدید به بازداشت در آینده نیز قرار گرفته است. همچنین یکی دیگر از اعضای خانواده این زندانی سیاسی نیز احضار شده و در خصوص مراسمی که در منزل پدری این زندانی سیاسی برگزار شده بود مورد بازجویی قرار گرفته است.»

سحرگاه روز سه شنبه ۱۹ مردادماه، حکم اعدام محمد عبداللهی و چهار زندانی دیگر در زندان ارومیه به اجرا در آمد.

محمد عبدالهی در ۴ فروردین ماه سال ۸۹ در منطقه مسکونی «باغ شایگان» بازداشت شد. وی در هنگام بازداشت مورد تیراندازی مستقیم نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران قرارگرفته و در پی اصابت گلوله به یکی از بیمارستان‌های نظامی سپاه در ارومیه منتقل و بعد از چند ساعت بستری شدن به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه در شهر ارومیه منتقل شد.

محمد عبدالهی در مدت بازجویی در بازداشتگاه امنیتی ارومیه، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی ناشی از اصابت گلوله، بار‌ها از سوی بازجویان سپاه برای گرفتن اعترافات اجباری مورد ضرب شتم شدید با کابل و باتوم قرارگرفته، به‌طوری که دست و پای وی دچار شکستگی شدند.

بعد از ۹۱ روز نیروهای سپاه از بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه به زندان مهاباد منتقل و بعد از ۱۱ بار محاکمه و تفهیم اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد، در دادگاه شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی‌کیا، به اعدام محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر و پس‌ازآن از سوی دیوان عالی کشور تأیید گردید.

لازم به ذکر است که این زندانی سیاسی در مراحل بازپرسی از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.