دبیر‌کل سازمان ملل: ایران اعدام‌ها و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌ها را متوقف کند

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود به مجمع عمومی این سازمان در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، درباره ادامه نقض گسترده حقوق بشر در جمهوری اسلامی هشدار داده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، از جمله مواردی که دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود در مورد نقض حقوق بشر در ایران مورد توجه قرار داده است می‌‌توان به اعدام‌های گسترده و فزاینده، به‌ویژه اعدام افرادی که در هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند، اشاره کرد.

به کار گرفتن مجازات‌هایی همچون شلاق زدن، دستگیری‌های گسترده و سرکوب پیروان ادیان و مذاهب مختلف هم مورد اشاره دبیر کل سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

بان کی مون در گزارش خود با اشاره به آمار اعدام‌های سال گذشته میلادی در ایران درباره روند روبه‌رشد اعدام‌ در جمهوری اسلامی هشدار داده و نوشته است که تنها در سال ۲۰۱۵، ۹۹۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند که این میزان اعدام، بالاترین رقم اعدام در ایران در دو دهه گذشته بوده است.

در این گزارش آمده است که حکم اعدام‌های انجام شده اغلب در دادگاه‌هایی صادر شده‌اند که با استانداردهای بین‌المللی چنانچه در بند ۱۴ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده است همخوان نیستند و این در حالی است که جمهوری اسلامی از امضا کنندگان این میثاق است.

دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود به مجمع عمومی با یادآوری انتشار خبر اعدام تمامی مردان چندین روستا در استان سیستان‌وبلوچستان، درباره اعدام زنان و شهروندان دیگر کشورها در ایران آماری منتشر کرده است. بر اساس این آمار که بر پایه گزارش‌های منابع مختلف تنظیم شده است اعدام زنان و شهروندان خارجی هم همچنان ادامه دارد، چنانچه در فاصله ژانویه سال ۲۰۱۵ تا ژوئن سال ۲۰۱۶ دست‌کم ۱۵ زن در ایران اعدام شده‌اند.

علاوه بر این دست‌کم ۲۰ شهروند خارجی که اکثرا از اتباع کشور افغانستان بوده‌اند هم اعدام شده‌اند.

این درحالی‌است که بر اساس این گزارش در حال حاضر بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از اتباع خارجی در ایران در دادگاه‌های این کشور حکم اعدام گرفته‌اند.

موضوع اعدام‌های در ملاءعام هم در بخش دیگری از گزارش بان کی مون مورد توجه قرار گرفته است. او با انتشار آماری در این زمینه نوشته است که در سال ۲۰۱۵ دست‌کم ۵۰ اعدام در ملاءعام در ایران اتفاق افتاده است و در نیمه اول سال ۲۰۱۶ هم دست‌کم ۱۰ مورد اعدام در ملاءعام در شهرهای مختلف ایران انجام شده است. این درحالی‌است که در اغلب این اعدام‌ها کودکان هم در محل حاضر بوده‌اند و مراسم حلق‌آویز کردن فرد اعدامی را از نزدیک دیده‌اند که این مساله با پایبندی ایران به حقوق کودکان بر اساس میثاق‌نامه‌های بین‌المللی در تعارض است.

دبیر کل سازمان ملل ادامه این روند را غیرانسانی، بی‌رحمانه و تحقیرکننده خوانده و درباره آن ابراز نگرانی کرده است.

بان کی مون در گزارش خود ضمن یادآوری گزارش‌های کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد درباره ایران و همچنین گزارش‌های احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، از اعدام افرادی که در زیر سن ۱۸ سالگی محاکمه و محکوم به اعدام می‌شوند و حکمشان بعد از ۱۸ ساله شدن اجرا می‌شود به‌شدت ابراز نگرانی کرد. بر اساس گزارش او در ماه مارس سال ۲۰۱۶، دست‌کم ۱۶۰ نوجوان به عنوان مجرم زیر حکم اعدام قرار داشته‌اند.

در این گزارش درباره شکنجه در زندان‌های جمهوری اسلامی هشدار داده شده و از رفتار‌ها و مجازات‌های تحقیرآمیز و غیرانسانی همچون استفاده گسترده از حبس‌های انفرادی، دستگیری‌های سیستماتیک و گسترده خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای، دادگاه‌های ناعادلانه، عدم دسترسی بازداشت‌شدگان و زندانیان به وکیل و خدمات پزشکی و همچنین شکنجه‌ها و بدرفتاری‌های ماموران و مسئولان در زندان‌ها انتقاد شده است.

دبیر کل سازمان ملل در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی درباره بهبود شرایط و وضعیت آزادی بیان در جمهوری اسلامی تاکید کرده است که بر خلاف این وعده‌ها پس از روی کار آمدن دولت روحانی که خود را دولت «اعتدال و امید» معرفی می‌کند، نه‌فقط پیشرفتی در زمینه آزادی بیان در جمهوری اسلامی حاصل نشده که وضعیت در این زمینه بدتر هم شده است.

دبیر کل سازمان ملل همچنین درباره تبعیض پیوسته علیه زنان و اقلیت‌ها عمیقا ابراز نگرانی کرده است. او بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است تا روند اعدام‌ها را در این کشور متوقف کنند و به خصوص مانع اعدام کسانی شوند که در هنگام ارتکاب جرم انتسابی، کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.