بیکاری والدین در خراسان‌شمالی ۳ هزار دانش‌آموز را در خطر ترک تحصیل قرار داد

  استان خراسان شمالی با داشتن جمعیتی بالغ بر ۹۲۵هزار نفر، با بحران بیکاری روبه‌رو است. به گفته هادی قوامی این استان دست کم ۴۰هزار بیکار دارد که این مقدار۳درصد بیشتر از میانگین کشوری است.عصمت بدخشان، معاون آموزش ‌و پرورش خراسان شمالی هم از در معرض ترک تحصیل قرار داشتن ۳ هزار دانش‌آموز در این استان می‌گوید.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری جوان، درحالی که چندی پیش هادی قوامی، نماینده مردم شهرستان اسفراین در مجلس شورای اسلامی خبر از مشکلات اشتغال‌زایی در استان خراسان شمالی می‌دهد و در این باره می‌گوید: از جمعیت ۹۲۵هزار نفری این استان، دست کم ۴۰هزار نفر بیکار هستند. عبدالله رحیمی، معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم می‌گوید: بیش از ۱۶۰ هزار دانش آموز در دو هزار آموزشگاه خراسان شمالی در حال تحصیل‌اند که بیش از ۴۸ هزار نفر آنان نیازمند کمک خیران هستند. البته مشکل اصلی در اینجا نمایان می‌شود که عصمت بدخشان، معاون آموزش‌وپرورش خراسان شمالی می‌گوید: ۳ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در معرض ترک تحصیل هستند.

مردم خراسان شمالی ۳درصد بیشتر از میانگین کشوری با مشکلات اقتصادی و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. نماینده مردم شهرستان اسفراین در مجلس شورای اسلامی با تایید این موضوع و بااشاره به بیکاری زنان در این استان می‌گوید: زنان سرپرست خانوار نسبت به مردان ۳برابر بیشتر با معضل اشتغال‌زایی روبه‌رو هستند.

هادی قوامی با اشاره به اینکه متوسط نرخ بیکاری در استان های کشور ۱۱درصد است، می‌افزاید: این آمار در استان خراسان شمالی به ۱۴ ممیز دو دهم درصد می رسد. با توجه به جمعیت ۹۲۵هزار نفری این استان، در حال حاضر ۲۲۵هزار نفر شاغل و ۴۰هزار نفر هم بیکار هستند.

با توجه به اینکه نسل آینده و آموزش آنها تاثیر بسیاری در توسعه کشور دارد، اما با این حال مشکلات اقتصادی و نبود اشتغال برای سرپرست‌ خانواده‌ها، دانش‌آموزان را به سمت ترک تحصیل هدایت می‌کند. به طوری که معاون آموزش‌وپرورش خراسان شمالی از در معرض ترک تحصیل قرار داشتن ۳ هزار دانش‌آموز این استان فقط در دوره ابتدایی خبر می‌دهد.

عصمت بدخشان می‌گوید: تأمین هزینه‌های ابتدایی برای حضور هر دانش‌آموز محروم در کلاس درس ۵ میلیون ریال برآورد شده است که برای رفع نیازهای آموزشی این دانش‌آموزان دست‌کم به ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار برای کمک به دانش‌آموزان محروم استان منظور شده و کمک‌های نقدی دیگری نیز از طرف خیران به دست رسیده، ادامه می‌دهد: متاسفانه همچنان تا رفع نیاز این دانش‌آموزان فاصله‌داریم. با توجه به اینکه مشکل اصلی دانش‌آموزان و محرومیت آنها از تحصیل به معضل بیکاری والدینشان برمی‌گردد، انتظار می‌رود مسئولان کشوری برنامه‌هایی پویا برای اشتغال‌زایی مردم خراسان‌شمالی ارائه دهند تا این مشکلات ریشه‌کن شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.