مریم ملک‌پور: سپاه در پرونده برادرم همچنان دخالت میکند/ دولت جدید کانادا دروغ میگوید با ما در ارتباط نیستند.

سیزدهم مهرماه سالروز دستگیری سعید ملک‌پور، شهروند ایرانی با اقامت دائم کشور کانادا و از متهمان جرائم سایبری در زندان اوین بود. این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف که از سال ۱۳۸۷ در حبس به سر می‌برد، به دلیل کارشکنی ضابطین سپاه پاسداران تا کنون از حق مرخصی محروم بوده و پس از گذشت هشت سال همچنان در زندان اوین نگهداری می شود.

مریم ملک پور، خواهر این زندانی امنیتی که در کانادا زندگی می‌کند، در خصوص آخرین وضعیت پرونده برادرش به تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: «سعید هشت سال در زندان بوده و یک روز هم به مرخصی نرفته است. برادرم بارها درخواست عفو و یا آزادی مشروط داشته که به دلیل مخالفت سپاه تمامی این درخواست‌ها رد شده و دلیل این مخالفت‌هابه‌طور مشخص به ما گفته نشده؛ در برخی موارد حتی دادستانی موافقت کرده اما دخالت سپاه و بازجوهای پرونده باعث جلوگیری از صدور مرخصی برای او شده است.”

لازم به ذکر است که تلاش‌ها و درخواست خانم ملک پور از دولت کانادا در خصوص کمک به آزادی برادرش تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

مقامات کانادایی در مصاحبه با مجله تورنتواستار اعلام کرده‌اند که در خصوص وضعیت سعید ملک پور و روند آزادی این زندانی با خانواده وی در ارتباط هستند اما خواهر سعید ملک پور این ادعا را تکذیب کرد و گفت: «دولت جدید کانادا تا به امروز واکنشی نسبت به زندانی بودن برادرم در ایران نداشته و وزیر امور خارجه، آقای استفان دیون، در جواب نامه‌نگاری من به‌طور مستقیم اعلام کردند چون سعید شهروند کانادا نیست، ما کاری نمی‌توانیم بکنیم.»

مریم ملک پور افزود: «جان برد، وزیر امور خارجه دولت سابق کانادا، چندین بار برای آزادی سعید بیانیه داد و حتی در بیانیه‌های خود سعید را شهروند کانادایی خطاب کرد، درحالی‌که دولت جدید کانادا تا کنون اسمی از سعید به‌عنوان زندانی ایرانی‌کانادایی نیاورده و به درخواست من پاسخی نداده است.»

وبلاگ EFF با ایجاد یک پتیشن برای سعید ملک پور از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، درخواست کرده است که در خصوص وضعیت این زندانی جرائم سایبری محبوس در زندان اوین اقدام کند.

در این پتیشن اشاره‌شده که دولت جدید جاستین ترودو متعهد به عادی‌سازی روابط بین کانادا و ایران گشته است و این مسئله می‌تواند یک فرصت مناسب برای استفاده از فشار دیپلماتیک برای آزادی سعید ملک پور باشد. این وبلاگ از همگان خواسته است تا با مشارکت در این پتیشن، از این حرکت پشتیبانی کنند.

مریم ملک پور در گفت‌وگو با تارنگار حقوق بشر در ایران عنوان کرد: «از تمامی نهادهای حقوق بشری درخواست می‌کنم که سعید را در نظر داشته باشند و از او حمایت کنند چون سعید بی‌گناه است و هشت سال در زندان بوده؛ تاکنون هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر گناه کار بودن سعید ارائه نشده، غیر از اعترافاتی که تحت شکنجه گرفته‌شده و او تمامی این اعترافات را در دادگاه قویاً رد کرده است.»

سعید ملک‌پور، مهندس نرم‌افزار، در مهرماه سال ۱۳۸۷ پس از ورود به ایران در ارتباط با پرونده موسوم به مضلین ۲ مربوط به جرائم اینترنتی بازداشت و در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «مدیریت سایت‌های پورنوگرافی فارسی‌زبان»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «توهین به رئیس‌جمهور»، «ارتباط با گروه‌های معاند نظام و ارتباط با بیگانگان» و «اتهام مفسد فی‌الارض» به اعدام و هفت‌سال‌ونیم حبس تعزیری محکوم شد.این حکم در دی‌ماه سال ۱۳۹۰ در دیوان عالی کشور تأیید و در ۲۷ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰، برای اجرای احکام ارسال شد ولی بعداً با یک درجه تخفیف حکم اعدام به حبس ابد تبدیل گردید.

شایان‌ذکر است، سعید ملک‌پور طی نامه‌ای از درون زندان گفته است که از زمان بازداشت به مدت ۳۲۰ روز در حبس انفرادی، بدون ملاقات و دسترسی به کتاب و روزنامه به سر برده و در تمام این مدت زیر فشار و شکنجه شدید جسمی و روحی بوده است. وی در این نامه شرح شکنجه‌ها و نحوه اخذ اعترافات از خود را مفصل شرح داده و اعلام کرده که زیر شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده است.

گفتنی است بازجویان با فشار و نیز طرح این مسئله که فیلم‌های مصاحبه برای دریافت بودجه پروژه گرداب سپاه پاسداران است و وعده آزادی با وثیقه، او را راضی به اعتراف تلویزیونی کرده‌اند و پخش این اعترافات بدون پوشش صورت و در فاصله روز سوم تا هفتم درگذشت پدرش ضربه سختی به خانواده او وارد آورده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.