نامه گروهی از شهروندان بهایی محروم از حق تحصیل به حسن روحانی

تنی چند از شهروندان بهایی محروم از حق تحصیل در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار رسیدگی فوری و اقدام موثر وی در زمینه بی‌عدالتی تحصیلی روا شده بر جامعه بهاییان شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، گروهی از بهاییان محروم از حق تحصیل با نگارش نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از وی خواستند نسبت به حق تحصیل بهاییان و رفع تبعیض تحصیلی اقدامات لازم و موثری انجام دهد.

متن این نامه که از سوی بهایی نیوز منتشر شده است، در پی می‌آید:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین، دکتر روحانی

ما، گروهی ازجوانان ایرانی، مایلیم در کمال احترام توجه آن مقام اجرایی را به بی‌عدالتی تحصیلی وارده بر خود جلب نماییم و خواستار رسیدگی فوری و اقدام موثر در این زمینه باشیم. گروهی از جوانانی که در نسل های پیشین و تا قبل از سال ‎٨۳، حتی اجازه ثبت‌نام در کنکور سراسری را نداشته و نسلی که اکنون پس از سال‌ها تلاش و مطالعه در هنگام اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش با درج عنوان واهی و نامانوس “نقص پرونده” از ورود به دانشگاه محروم می‌شود. محرومیتی صرفا به علت اعتقاد شخصی مذهبی و از سلسله تضییقات وارد بر جامعه بهایی ایران، که البته سابقه تاریخی آن بر شما و همگان مشخص است.

جناب آقای روحانی؛

ذکر تمام محرومیت‌های وارده بر بزرگترین اقلیت مذهبی کشور، هدف این نامه نیست، لذا توجه جنابعالی را صرفا به داشتن حق تحصیل به عنوان یکی از حقوق بنیادین شهروندی معطوف می‌سازیم، حقی که نقض آن در طی این سال‌ها، رویای مشترک ما و شما را برای ساختن ایرانی آباد به چالش کشیده و آیه‌های آزادی را یک به یک به سخره گرفته است. ممنوعیتی که جوانان بهایی مجرب و دانش‌آموخته را از ایفای نقش موثر خود در ساخت جامعه، محروم و حتی تلاش برای احقاق آن را مترادف حبس‌های طولانی‌مدت ساخته است. در وصف این مصیبت ذکر این نکته بس که جوانان بهایی حتی در زندان نیز از حق ادامه تحصیل محرومند.

جناب آقای روحانی؛

آیا این اقدامات مغایر با دیدگاه شرع انور اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیست؟ شرعی که صرف‌نظر از عقیده، رنگ و قومیت بنا شده و قانونی که به تساوی و برخورداری از حق آموزش و پرورش بدون توجه به هر نوع وابستگی قومی، زبانی و مذهبی اشاره دارد. حقوقی که در میثاق‌نامه‌های حقوق بشر و اعلامیه‌های جهانی تصویب شده است، لذا علی‌رغم چنین موازین الهی و قانونی، برای ما و شاید نسل‌های آینده فهم این نکته آسان نباشد که چرا در عصری که برخورداری از حقوق شهروندی مورد ستایش است، چنین اقداماتی صورت می‌گیرد؟

جنای آقای روحانی؛

ما گروهی از جوانان ایرانی بهایی، علی‌رغم این مشکلات اساسی و تلاش‌های مستمر عده‌ای برای غیرخودی شمردن بهائیان، همچنان عزم خود را برای خدمت به این آب و خاک جزم نموده‌ایم و تلاش می‌نمائیم تا نظر خود را ورای این مشکلات، معطوف بر سازندگی، تقویت و بهبود تاروپود زادگاه خود سازیم و امیدواریم شما نیز به سخنان والای خود در راه احقاق حقوق دانشجویان و بسط مبانی عدالت حقیقی در جامعه، جامه عمل بپوشانید.

رونوشت: خانم الهام امین‌زاده، دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.