نامه جمعی از زندانیان اوین خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت زندان

درود بی‌پایان خدمت شما و همه زحمتکشان و فعالان عرصه حقوق بشر و مجامع بین‌المللی

عرض ادب و خسته نباشید و سپاس فراوان به جناب آقای احمد شهید که در طول مدت مسئولیتشان با زحمات بی‌دریغ و خالصانه نقطه عطفی برای زندانیان سیاسی و امنیتی ایران و فعالان عرصه حقوق بشر بودند.
با آرزوی موفقیت برای حضرتعالی و عرض ادب و تقدیم صمیمانه‌ترین احترامات برای شما
زندانیان سیاسی زندان اوین و سالن ۱۲ که تنها سالن امنیتی زندان اوین می‌باشد به همراه نفرات دیگر از زندانیان سیاسی که در بند ۸ و نسوان و ۳۵۰ محبوس می‌باشند نامه فوق را تقدیم می نمایند تا ضمن اطلاع از شرایط موجود در زندان٫ از مشکلات عدیده این قشر مظلوم و مبارز باخبر باشید که گناهشان بیان حقیقت است و جرمشان دانستن و ایستادن در مقابل ظلم  و درخواستشان نجات و آزادی مردم  کشورشان است.
زندانیان بند ۱۲ از حقوق اولیه برخوردار نیستند و تعداد بالای افرادی که بیش از دو سال از زمان بازداشتشان می‌گذرد و هنوز بلاتکلیف بوده بدون صدور قرار مناسب جهت آزادی تا زمان تشکیل دادگاه به صورت کاملا غیرقانونی در بازداشت به سر می‌برند که این بیانگر اصل بی‌قانونی در نظام است.
همه زندانیان سیاسی روزهای بسیار زیادی در سلول‌های انفرادی و بندهای امنیتی ۲۰۹ زندان وزارت اطلاعات سپاه پاسداران بدون داشتن حق تماس و ملاقات با خانواده بودند و در شرایط بد جسمی و روحی بابت ضرب‌و‌شتم و یا تهدید بازداشت خانواده‌هایشان بازجویی شدند و مجبور به اعتراف شدند که این هم باعث صدور مشکلات عدیده برای افراد شده و همچنین این زندانیان با صدور احکام سنگین بدون رعایت اولیه‌ترین حقوق شهروندی و انسانی و حتی داشتن وکیل برای دفاع درست در پرونده مواجه بوده‌اند.
در بند زنان در زندان اوین حق داشتن تلفن وجود ندارد و زنان در شرایط بدی به سر می‌برند و ملاقات زنان زندانی سیاسی در حضور ماموران حفاظت اطلاعات است که خود فشار روحی مضاعف می‌باشد و خلاف قانون و اخلاق و اصول اولیه انسانی است که فرزندی از مادرش دور باشد به خاطر بیان حقیقت.
در بند ۱۲ زندان اوین هواخوری برای تعداد ۷۰ نفر، کمتر از چهل متر است . در این هواخوری چهل متری سه چاه فاضلاب بزرگ می‌باشد که بوی بد آن و گازهای خطرناک باعث بیماری‌های بسیار بین زندانیان شده که اکثرا مشکلات ریوی دارند و متاسفانه بهداری زندان از اعزام آن‌ها به بیمارستان خودداری می‌کند و یا در صورت اعزام به صورت اورژانسی مانند وضعیت تشنج و تنگی نفس و گرفتگی عروق قلبی با رفتار بد ماموران انتظامی مواجه شده و با دستبند و پابند زندانیان سیاسی را به تخت زنجیر می‌کنند و اجازه ملاقات با خانواده و یا تماس را به آن‌ها نمی‌دهند.
وضعیت بد جیره غذایی زندان به شکلی است که زندانیان به صورت نیمه‌گرسنه به سر می‌برند و کیفیت بد غذاها باعث بیماری‌های گوارشی برای اکثر زندانیان شده است.
وضعیت بهداشتی بند ۱۲ بسیار بد است که با توجه به این‌که در زیرزمین می‌باشد و نور آفتاب به هیچ شکل به آن نفوذ نمی‌کند حشراتی مانند سوسک و ساس و همین‌طور وجود موش به علت چاه‌های  فاضلاب در هواخوری باعث اسفناک شدن شرایط بهداشت بند ۱۲ شده است.
وضعیت بهداری زندان اوین آن‌قدر غیرقابل توصیف شده که در حال حاضر به علت نداشتن بودجه داروهای اولیه مانند استامینوفن، سرماخوردگی پروفن و قرص‌های ویتامین در فروشگاه سالن به صورت آزاد به فروش می‌رسد و به زندانیان گفته می‌شود که برای بیماریهای سرماخوردگی سردرد و تب به علت نبود دکتر متخصص و کسری بودجه به بهداری زندان مراجعه نکنند. زندانیان مجبور به خوددرمانی و تهیه دارو بدون تجویز پزشک از فروشگاه مواد غذایی هستند که این هم خلاف مصوبات سازمان بهداشت جهانی است. زندانیان سیاسی و امنیتی حق مکاتبه با خانواده و یا مراجع قضایی را ندارند و حتی نمی‌توانند نامه‌های اعتراضی خود به احکام صادره از دادگاه‌های انقلاب و تجدید‌نظر را ارسال کنند و اگر نامه‌ای با اصرار و اعتصاب غذا و … ارسال گردد متاسفانه مفقود گشته و اصلا قابل پیگیری نیست و با اعتراض بیشتر، زندانیان تهدید به گرفتن فیلم و یا تهدید به توبه کردن و همینطور قطع ملاقات با خانواده و تماس تلفنی و انتقال به زندان‌های دیگر و یا سلول انفرادی می‌شوند .
زندانیان سیاسی زندان اوین که بیش از نیمی از حبس خود را گذرانده‌اند تاکنون  یک روز هم به مرخصی نرفته‌اند و حتی در مواردی مانند بیماری مادر و همسر و حتی بیماری خود فرد به آن‌ها مرخصی درمانی و استعلاجی داده نمی‌شود و متاسفانه به آن‌ها در کمال گستاخی گفته می‌شود در صورت فوت خانواده‌شان به آن‌ها مرخصی می‌دهند. متاسفانه مسئولین زندان کار نظارت بر زندانیان سیاسی را به افرادی سپرده‌اند که اتهامشان جعل، سرقت، کلاهبرداری، موادمخدر و یا غیره است ضمن این‌که خلاف آیین‌نامه تفکیک جرائم می‌باشد باعث درگیری‌های متعدد بین زندانیان سیاسی و زندانیان جرائم دیگر می‌شود که البته  این یک سیاست راهبردی مسئولین زندان برای فشار روانی و دوچندان کردن سختی زندان برای زندانیان سیاسی است.
سرکار خانم جهانگیر
احکام بالایی که در بیدادگاه‌های انقلاب صادر می‌شود مانند  احکام خانم نرگس محمدی ۱۶ سال، علیرضا گلیپور ۳۹ سال و نه ماه، علی امیرقلی ۲۱ سال، مهدی ساجدی‌فر، برادران رجبی، احسان مازندرانی، آقای رویین عطوفت و خیلی از زندانیان سیاسی دیگر که همگی این احکام توسط قاضی صلواتی صادر شده که با بازخوانی پرونده‌هایشان و شرایط بازداشت و برخورد دستگاه‌های امنیتی می‌توانید متوجه شوید که افرادی نخبه با دانش بالا و فهیم که تنها جرم آن‌ها فهمیدن و دانستن بیشتر است که در این کشور جرم محسوب می‌شود و چون علم و دانششان را بر علیه مردم کشورشان استفاده نمی‌کنند و حقیقت را به جای سرپوش گذاشتن بیان می‌کنند، به جرم‌های مختلف بازداشت می‌شوند و مورد شکنجه‌های روحی و جسمی فروان قرار می‌گیرند.
این‌ها بخش کوچکی است از ظلم‌هایی که زندانیان سیاسی به عشق آزادی مردمشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
در پایان زندانیان سیاسی  ضمن تشکر و قدردانی از شما تقاضای رسیدگی دارند و برای همه مجامع بین‌المللی که در راه آزادی و رفع ظلم از مردم تلاش می‌کنند آرزوی توفیق و سعادت و موفقیت روزافزون از خداوند منان خواستاریم.
با تقدیم احترام شایسته و امید ایرانی آزاد
زندانیان سیاسی زندان اوین
مهرماه ۹۵

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.