علی خامنه‌ای در میان «دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی»

سازمان گزارشگران بدون مرز، با فرا رسیدن دوم نوامبر (۱۲ آبان)، روز جهانی «مبارزه برای پایان دادن به بخشودگیِ جنایت علیه روزنامه‌نگاران»، فهرستی از کسانی که می‌گوید دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی در سراسر جهان هستند منتشر کرده‌است؛ رهبران ایران، عربستان، سوریه و ترکیه از جمله «دشمنان» آزادی اطلاع‌رسانی قلمداد شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا، سازمان فرادولتی و بین‌المللی گزارشگران بدون مرز، می‌گوید افرادی که در فهرست سالیانه‌اش قرار دارد روزنامه‌نگاران را زندانی و شکنجه می‌کنند، می‌کشند، رسانه‌ها را سانسور و جلوی جریان آزادی اطلاع‌رسانی را -به گفته این سازمان- «با درنده‌خویی» می‌گیرند.

این فهرست نام ۳۵ رئیس دولت، رهبر مذهبی و سیاسی و نیز گروه‌های تبه‌کار و افراطی را در بر می‌گیرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای یکی از این ۳۵ چهره و گروه است که به گفته «گزارشگران بدون مرز» تحت رهبری‌اش، مقام‌های حکومتی و متحدانش به «آزار و اذیت بی‌امان» روزنامه‌نگاران و شهروند-روزنامه‌نگاران مشغول هستند.

به گفته «گزارشگران بدون مرز» از سال ۲۰۱۵ به این سو، دست‌کم ۴۰ روزنامه‌نگار تحت بازجویی قرار گرفته‌اند، ۱۵ نفر از آن‌ها زندانی شده‌اند. از زمان روی کار آمدن او به عنوان رهبر جمهوری اسلامی، دست‌کم ۴۰۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای محکوم و بیش از ۵۰۰ تن از این‌دست فعالان مجبور به فرار از کشور شده‌اند؛ «در حال حاضر ۲۴ روزنامه‌نگار مستقل در زندان هستند».

در فهرست منتشر شده در شهریور ماه، در مورد «آزادی رسانه‌ها» طی سال ۲۰۱۵ از سوی همین سازمان، حکومت ایران در رتبه ۱۶۹ از ۱۸۰ دولت و حکومت جهان قرار گرفته بود. یک سال پیش از آن، وضعیتِ تنها هفت کشور این فهرست جهانی، بدتر از ایران بود.

فهرست موسوم به دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی، نام شماری از متحدان و دولت‌های نزدیک به ایران را نیز در بر می‌گیرد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، حوثی‌های یمن، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا یا ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه. در عین حال رهبران شماری از منتقدان یا رقیبان منطقه‌ای ایران نیز در فهرست است؛ پادشاه عربستان سعودی، رئیس‌جمهوری ترکیه یا پادشاه بحرین.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید در حال حاضر ۱۰ روزنامه‌نگار و بلاگر در عربستان در زندان هستند، در ترکیه، پس از جریان کودتا بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده و ۱۲۴ رسانه و شبکه و نشریه تعطیل شده‌اند. در روسیه تحت ریاست ولادیمیر پوتین چهار روزنامه‌نگار در زندان هستند.

اما وضعیت در سوریه‌ به مراتب بدتر از جاهای دیگر است؛ در این کشور، از زمان آغاز جنگ داخلی نزدیک به ۲۰۰ روزنامه‌نگار و خبرنگار کشته شده‌اند که به گفته «گزارشگران بدون مرز» هم دولت و هم گروه‌های مسلح درگیر با آن -از جمله حکومت اسلامی، جبهه فتح‌الشام یا کـردهای حزد اتحاد دمکراتیک- در این کشتار دست داشته‌اند. در عین حال نزدیک به ۳۰ روزنامه‌نگار نیز در زندان‌های دولت بشار اسد در بند هستند.

رهبر کره شمالی، کارتل تبه‌کار «لوس زتاس» در مکزیک، گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در سوریه، عراق، لیبی و افغانستان، سازمان امنیت پاکستان، طالبان یا رئیس‌جمهوری چین از دیگر دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی در سالی که گذشت، به شمار می‌روند.

روز جهانی «مبارزه برای پایان دادن به بخشودگیِ جنایت علیه روزنامه‌نگاران» روزی‌ست که سازمان ملل متحد آن را به تقویم خود افزوده‌است. هدف از این نام‌گذاری، جلب توجه افکار عمومی به نرخ پایین مقابله‌ی قانونی و محکومیت در مورد جنایت و خشونت علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها است.

انتشار فهرست «گزارشگران بدون مرز» همزمان با گزارشی از سازمان پژوهشی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد است که می‌گوید در هر پنج روز، یک روزنامه‌نگار در جهان به دلیل فعالیت کاری و حرفه‌ای خود، کشته می‌شود؛ تنها در سال گذشته میلادی ۱۱۵ روزنامه‌نگار در جهان کشته شدند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.