دانیال خردمند، دانشجوی بهایی از دانشگاه اخراج شد

دانیال خردمند، شهروندان بهایی ساکن تهران پس از قبولی و حضور در دانشگاه ساری در رشته حسابداری از دانشگاه اخراج شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی‌نیوز، دانیال خردمند در تاریخ بیستم شهریور‌ماه سال جاری در رشته حسابداری در دانشگاه ساری پذیرفته شد و از اول مهرماه نیز سر کلاس‌ها حاضر شد اما در هفته اول آبان‌ماه نام این شهروند بهایی در لیست دانشجویی نبود.

این دانشجوی بهایی در تاریخ هشتم آبان‌ماه به دلیل بهایی‌بودن از دانشگاه اخراج شد و پس از پیگیری وی، مسئولان دانشگاه به وی گفته‌اند که به دانشگاه ابلاغ شده است که با این دانشجوی بهایی قطع همکاری شود.

در سال جاری دست‌کم ۱۲۹شهروند بهایی پس از ثبت‌نام و شرکت در کنکور سال ۱۳۹۵ به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی از حضور در دانشگاه منع شده‌اند. همچنین تعداد بسیاری از شهروندان بهایی که اجازه حضور در دانشگاه را یافتند پس از احراز هویت دینی آن‌ها از دانشگاه اخراج شدند .

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهائیان به‌عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نمی‌شوند و پس از انقلاب ایران همواره مورد تبعیض‌های سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند.

این درحالی‌است که اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در ۱۰دسامبر ۱۹۴۸، حق تحصیل را برای همه انسان‌ها فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می‌داند: آموزش و پرورش حق همگان است. آموزش و پرورش می‌بایست دست‌کم در دوره‌های ابتدایی و پایه، رایگان در اختیار همگان قرار گیرد. آموزش ابتدایی می‌بایست اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه‌ای نیز باید قابل دسترس برای همه مردم بوده و آموزش عالی باید یکسان و بر اساس استحقاق در دسترس همه باشد.» (بند ۱ ماده‌ ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر)

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.