اعتراض عفوبین الملل نسبت به محرومیت مریم اکبری منفرد از حق درمان

سازمان عفوبین الملل با اشاره وضعیت نامساعد مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، نسبت به محرومیت وی از حق درمان اعتراض کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفوبین الملل در بیانیه ای که روز پنجشنبه ۱۳ آبان ماه منتشر شده است، اعلام کرد؛ مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی که هم اکنون محکومیت ۱۵ ساله خود را در زندان اوین سپری می کند، به دلیل شکایت از دستگاه قضایی و درخواست دادخواهی برای اعدام اعضای خانواده خود در سال ۱۳۶۰، از حق رسیدگی پزشکی و درمان محروم شده است. این درحالی است که این زندانی سیاسی از بیماری های تیروئید و روماتیسم مفاصل رنج می برد و نیازمند رسیدگی و معالجه در خارج از زندان می باشد.

این سازمان افزوده است؛ دادیار زندان اوین به خانواده خانم اکبری منفرد اعلام کرده که وقت قبلی این زندانی سیاسی با پزشک معالج به دلیل “پررویی” وی و تهیه شکایت نامه علیه مقامات لغو شده است.

مریم اکبری منفرد، ۲۶ مهرماه امسال در نامه ای سرگشاده از زندان اوین خواستار دادخواهی و تحقیق درباره اعدام اعضای خانواده اش در دهه ۶۰ شده است. او در این نامه با عنوان «آنچه بر من و خانواده ام در این چند دهه گذشت» نوشت: با توجه به اینکه اعلام شکایت در مراجع بین المللی تنها پس از آن ممکن است که به مجع داخلی شکایت شده باشد؛ و با عنایت به مستندات و مستدلات یادشده، اینجانب خواستار تحقیق پیرامون موضوع اعدام غیرقانونی خواهر و برادر خود و روشن شدن جزییات آن، از جمله مسئولان واقعه مرگ آنان، دریافت کیفرخواست و سایر مدارک پرونده‌های آنان و رسیدگی کیفری وفق قوانین موضوعه به خصوص اصل ۳۴ قانون اساسی که دادخواهی را حق مسلم هر فرد می‌داند می‌باشم.»

مریم اکبری منفرد که در دی ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت و در ۱۱ خرداد ۱۳۸۹، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران، به ریاست قاضی صلواتی، به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم خانم اکبری منفرد درحالی صادر شده که وی بار ها اتهام وارده را رد کرده و تنها به دلیل گرایش سایر اعضای خانواده وی به سازمان مجاهدین خلق به ۱۵ سال حبس محکوم گردیده است.

گفتنی است دو برادر مریم اکبری منفرد در سالهای ۶۰ و ۶۳ و برادر کوچک او و خواهر دیگرش نیز در سال ۶۷ به اتهام ارتباط و عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران در ایران اعدام شدند. وی پیشتر در نامه ای به احمد شهید از قول قاضی صلواتی خطاب به خود گفته بود: “تو جور خواهر و برادرهایت را می کشی.”

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.