نارضایتی کارگران ایران‌خودرو از روال بازنشستگی در این شرکت

کارگران ایران‌خودرو از تغییر روال بازنشستگی و معطلی برای دریافت خدمات بازنشستگی پیش از موعد ابراز نارضایتی کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری ایلنا، تعدادی از کارگران شرکت ایران‌خودرو از روال بازنشستگی در این شرکت ابراز نارضایتی کردند. به گفته این کارگران، در سال‌های پیش میانگین دریافتی دو سال آخر، برای محاسبه پایه مستمری بازنشستگی در نظر گرفته می‌شد، اما در یک سال اخیر این رویه تغییر کرده و به جای دو سال، ۵ سال آخر مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

از قرار معلوم، این تغییرات به تصمیمات اخیر سازمان تامین اجتماعی برمی‌گردد.

کارگران می‌گویند اگر کسانی که در آستانه بازنشستگی هستند  با این رویه مخالفت کنند، بازنشستگی به تعویق می‌افتد.

در عین حال این کارگران از مشکلاتی که قراردادهای پیمانکاری برای بازنشستگی کارگران به وجود می‌آورند، انتقاد کردند. از قرار معلوم، تعدادی از کارگران که سال‌ها برای شرکت‌های پیمانکاری کار کرده‌اند و در این سال‌ها، از نظر بیمه، کارگر خدماتی عادی محسوب شده‌اند، پس از عقد قرارداد با کارفرمای مادر یا همان ایران‌خودرو برای استفاده از خدمات بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل می‌شوند.

کارگران می‌گویند برای نمونه، کار در واحد ریخته‌گری، سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و می‌توان از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کرد، اما کارگرانی که با شرکت‌های پیمانکاری قرارداد داشته‌اند، پس از عقد قرارداد مستقیم سابقه پیمانکاری آن‌ها، شغل آن‌ها سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود و بایستی بیست سال تمام برای خود ایران‌خودرو کار کنند تا بتوانند بازنشست شوند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.