تجمع کارگران شیشه قزوین به روز ششم رسید

اعتراض صنفی کارگران کارخانه شیشه قزوین که از روز چهارشنبه هفته گذشته ، ۱۲آبان‌ماه،  آغاز شده بود امروز نیز ادامه یافت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری ایلنا، یکی از کارگران شیشه قزوین با اعلام این خبر گفت: معترضان امروز همانند روزهای گذشته اما آرام در محوطه و مقابل در ورودی کارخانه جمع شده‌ و منتظر عملی شدن وعده‌های داده‌شده در خصوص مطالباتشان هستند.

وی بابیان این‌که کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و تامین امنیت شغلی هستند، گفت: تا این لحظه از جانب مدیریت کارخانه پاسخ مشخصی به خواسته‌های ما داده نشده است.

او با بیان این‌که مدیریت کنونی شیشه قزوین با پرداخت نامنظم دستمزد و حق بیمه حدود ۳۲۰ کارگر رسمی، قراردادی و پیمانکاری شاغل در این کارخانه باعث تشدید وضعیت اقتصادی خانواده‌های این کارگران شده‌اند، افزود: در شرایطی که به نان شب خود بیش از هر زمان دیگری محتاجیم از مسئولان توقع داریم که به مشکلاتمان رسیدگی کنند.

به گفته این کارگر، مجموع مطالبات  حدود ۲۸۳ نفر از کارگران قراردادی و پیمانکاری شیشه قزوین دست‌کم در ۶ ماه گذشته به تاخیر افتاده و حق سنوات آنان نیز از سال ۹۳ تا هم‌اکنون پرداخت نشده است. همچنین  کارفرما دستمزد حدود ۳۷ نفر از کارگران رسمی کارخانه را در ماه‌های تیر، مرداد، شهریور و مهر‌ماه سال جاری به همراه نیمی از عیدی سال ۹۴ بدهکار است.

طبق اظهارات وی، پیش از این مجموع مطالبات کارگران قراردادی و رسمی به ترتیب ۷ و ۵ ماه بود که طی روزهای گذشته به دنبال تشدید اعتراضات کارگری کارفرما تنها یک ماه از معوقات مزدی آنان را پرداخت کرده است.

این کارگر معترض در ادامه می‌گوید تاخیر‌هایی که در پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها ایجاد شده است به هیچ وجه با کار سخت و دشواری که آن‌ها هر روز انجام می‌دهند همخوانی ندارد.

کارگران شیشه قزوین درباره سایر مشکلات صنفی خود می‌گویند: غیر بحث تاخیری که در پرداخت معوقات مزدی آن‌ها وجود دارد کارفرما بیمه کارگران شاغل در این کارخانه را به صورت منظم به اداره تامین اجتماعی پرداخت نکرده که در نتیجه آن دفترچه‌های درمانی کارگران فاقد اعتبار است.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود جدا از وضعیت پیش‌آمده، کارگرانی که به مرور از حدود یک سال قبل با استفاده از مزایای قانون نوسازی صنایع امکان بازنشستگی دارند به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه کارفرما به تامین اجتماعی نمی‌توانند بازنشسته شوند.

این کارگران در خاتمه می‌گویندک انتظار ما از مقامات مسئول این است که حداقل در واکنش به اجتماعات صنفی آرامی که به صورت هر روز برگزار می‌کنیم نشان دهند که پیگیر خواسته‌های صنفی ما هستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.