قصه بی‌پایان کولی‌ها در ایرانشهر / مسئولان پاسخگو نیستند

بیش از ۱۰ سال است که تعدادی کولی به شهرستان ایرانشهر مهاجرت کرده‌اند و باعث ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی برای این شهر شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری مهر، کولی‌های ایرانشهری که الان از مردم این شهر هم بومی‌تر به حساب می‌آیند بیش از ده سال است که در این شهر ساکن هستند این افراد که پیش از این در پشت پارک فجر ایرانشهر بساط پهن کرده و مشغول کار و کاسبی بودند درحال حاضر در مرکز شهر و یکی از خیابان‌های اصلی به نام ابوذر ساکن شدند.

این شهروندان مقیم که شغل اصلی آن‌ها ساخت چاقو، تبر،تیشه و سایر ابزار‌آلات چوبی و آهنی است و از این راه کسب درآمد می‌کنند و فرزندان آن‌ها نیز در همین شهر آموزش دیده و پرورش یافته‌اند از خارج استان به ایرانشهر کوچ کرده‌اند.

حدود پنج ماه پیش مسئولان شهر قول مساعدت و همکاری دادند تا در خصوص تعیین تکلیف برای این شهروندان طی چند ماه آینده تمهیداتی اتخاذ شود و حال پس از گذشت مدت پنج ماه از قول همکاری مسئولان شهرستان، هنوز هیچ‌گونه تغییری در وضعیت خیابان ابوذر مشاهده نشده است.

بلکه گاها با توجه به محل سکونت این کوچ‌نشینان مشکلات دیگری از جمله مسائل بهداشتی و فرهنگی نیز برای شهروندان ایرانشهری ایجاد شده است و به لحاظ بصری و امنیتی نیز شهر را دچار بحران نموده است.

نکته قابل تأمل دیگر این‌که آب و برق مصرفی کولی‌ها معمولا از طریق مغازه‌داران اطراف محل سکونت آن‌ها و گاها هم به صورت غیر‌قانونی تامین می‌شود اما متاسفانه فاضلاب آن‌ها بدون هیچ نظارتی در پشت چادرها رها می‌شود که علاوه بر موارد بهداشتی مشکلات زیست‌محیطی نیز برای ساکنان خیابان ابوذر ایجاد کرده است.

یکی از این کوچ‌نشینانمی‌گوید: ما نیز از وضعیت زاغه‌نشینی و ابتدایی خود راضی نیستیم و چنانچه از طرف مسئولان، محل سکونت و امکانات دیگری برای ما در نظر گرفته شود استقبال خواهیم کرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.