همسرآزاری و کودک‌آزاری، رایج‌ترین نوع خشونت‌های خانگی

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: براساس گزارش‌های واصله به خطوط ۱۲۳ استان رایج‌ترین نوع خشونت‌های خانگی همسرآزاری وکودک‌آزاری است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری ایسنا علیرضا موهبتی اظهارکرد: برخی از عوامل زمینه‌ساز و ریشه‌ای در خشونت‌های خانگی را می‌توان در کم تحملی و عدم‌مدارا به هنگام مواجه شدن با نقطه نظرات مخالف، اختلالات روانی – شخصیتی به ویژه اختلال شخصیت ضداجتماعی و پارانوئید و مشغله‌کاری و محدود بودن زمان حضور در خانواده و عدم فرصت گفتمان با اعضای خانواده جهت رفع مشکلات موجود دانست.

وی افزود: بی‌توجهی به آثار مخرب و الگوسازی برنامه‌های تلویزیونی خشن و تماشای فیلم‌ها وکلیپ‌های خشن و  مشکلات اقتصادی و بیکاری و نشر و توزیع اخبار مربوط به “خشونت” در بخش حوادث روزنامه‌ها، بدون نظر کارشناسی از دیگر عوامل زمینه‌ساز و ریشه‌ای در خشونت‌های خانگی است.

موهبتی یادآور شد: خشونت و پرخاشگری رفتاری است اکتسابی و آموخته شده که از سر بی‌توجهی و ناآگاهی جایگزین رفتارهای انسانی و همدلانه و یادگیری روش‌های برقراری ارتباط مؤثر وشیوه‌های کارآمد حل مساله می‌شود.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: فرد پرخاشگر برای اجتناب از به‌کارگیری این رفتار غیرانسانی نه تنها نیازمند آگاهی از پیامدها و آسیب‌های آن است، بلکه باید به طور جدی درصدد درمان و آموزش راهکارهای جانشین نیز برآید.

موهبتی تاکیدکرد: براساس گزارش‌های واصله به خطوط ۱۲۳ استان رایج‌ترین نوع خشونت‌های خانگی همسرآزاری و کودک‌آزاری است که بیشتر موارد در گروه خشونت‌های روانی دیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: توهین، دشنام، به‌کارگیری کلمات رکیک و تحقرآمیز، بداخلاقی و بهانه‌گیری‌های مداوم، ایجاد احساس ترس و گناه، منت گذاشتن برای امور مالی، خرجی‌خانه و نگهداری و عدم مسوولیت‌پذیری و نظم در رفت و آمدها و ملاقات‌های مهم تنها بخش ناچیزی از نمونه‌های خشونت‌های روانی است.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول، رفتارهای آمرانه و تحکم‌آمیز، یارگیری با فرزندان برای تخریب‌ دیگری و بی‌تفاوتی و سردی در رفتارهای فردی و اجتماعی، پنهان‌کاری در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی نظیر خرید و فروش خانه، مغازه، زمین و اعلام محدودیت در دیدن فرزندان به هنگام طلاق و یا جدایی را نیز از دیگر نمونه‌های خشونت‌های روانی است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.