اخراج ۲۸۰ کارگر یک واحد تولیدی پس از بازدید معاون اول رییس جمهور

طی چند روز گذشته اسحاق جهانگیری در سفر یک روزه خود به استان چهارمحال و بختیاری سه واحد تولیدی در این استان را به صورت صوری و نمادین افتتاح کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از راه دانا، جهانگیری در سفر یک روزه خود به چهارمحال و بختیاری از کارخانه برفاب و کارخانه تولید نمد نیز بازدید کرد؛ در این سفر چیت چیان وزیر نیرو نیز معاون روحانی را همراهی می کرد.

جهانگیری در شرکت برفاب اگرچه قول هایی مبنی بر رفع مشکلات این کارخانه تولیدی و حمایت از حقوق تولید کنندگان در بخش خصوصی داده بود اما با خروج جهانگیری تمام امید کارگران این شرکت ناامید شد.

تنها یک روز بعد از بازدید جهانگیری از این کارخانه بالغ بر ۱۴۰ نفر از کارگران و سرپرستان این کارخانه اخراج شدند؛ در حالی این تعداد از کارگران اخراج می شوند که در مرحله بعدی ۱۴۰ نفر دیگر از کارگران این شرکت اخراج شده اند.

بعد از اخراج این تعداد نیرو برخی از بخش ها به حالت نیمه تعطیل در آمده و برخی دیگر نیز عملا تعطیل شده اند.

واحد تولیدی برفاب در سال های گذشته با تولید روزانه ۲۵۰۰ محصول در حوزه لوازم خانگی از جمله کولر، آبگرمکن، بخاری، یخچال و فریزر توسط ۱۵۵۰ نیروی شاغل، توانسته بود بیشترین میزان اشتغال در میان واحدهای صنعتی در استان چهار محال و بختیاری را به خود اختصاص بدهد اما در سال های اخیر با تعدیل برخی از نیروهای خود نتوانسته است از ظرفیت تولیدی خود به آن گونه که شایسته است استفاده کند.

این واحد تولیدی نه تنها نیاز داخل کشور را تأمین می کرد بلکه به عنوان یک کالای پر مخاطب به کشورهای همسایه نظیر عراق نیز صادر می شد؛ اما در سال های اخیر و بعد از حمایت نشدن از سوی مسئولان به سمت نابودی پیش رفته است.

جهانگیری در حالی سه کارگاه تولیدی در نقاط دیگر از استان چهارمحال را افتتحاح کرد که بخشی دیگر از واحد های تولیدی با مشکلات دست و پنجه نرم کرده و اقدام به تعدیل نیرو کرده اند.

یکی از کارگران اخراج شده از این کارخانه می گوید بعد از خروج ما از کارخانه کسی نمی تواند کارهای بخش تولیدی ما را انجام دهد و به این ترتیب در آینده ای نزدیک این خط از کار می افتد که به دنبال آن بخش های دیگر نظیر بخش یخچال سازی و کولر سازی نیز متوقف می شوند.

وی که بالغ بر ۱۰ سال سابقه خدمت در این واحد تولیدی را دارد از دیر شدن پرداختی هایشان در سال گذشته گلایه می کند و می گوید: وقتی شنیدیم یکی از مسئولان دولتی به بازدید از کارخانه آمده است خوشحال شدیم اما در کمال ناباوری یک روز بعد از این بازدید تعدادی از ما را اخراج کرده و به ما فرم تسویه حساب داده اند.

این کارگر کارخانه برفاب از دغدغه همکاران خود که اخراج شده اند هم سخن می گوید که برخی از آنها حتی ۲۸ سال سابقه کاری داشته و دو سال دیگر بازنشسته می شدند که متاسفانه مورد بی مهری مسئولین کارخانه واقع شده اند.

اخراج کارگران این واحد تولیدی نشان داد که سفر معاون روحانی به استان چهارمحال و بختیاری بیش از آنکه بتواند گره ای از مشکلات این استان باز کند مانوری برای انتخابات بوده است؛ چرا که اگر نیت دولت حل مشکلات بیکاری و تولید داخل بود، از صنایع فعال در این استان حمایت می کرد.

این اقدامات در حالی است که در سال های اخیر تأکیدات زیادی بر روی حمایت از تولیدات داخلی صورت گرفته است اما عملا دولت به دنبال پیگیری سیاست های خود مبنی بر افزایش واردات کالاهای خارجی بوده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.