سن اعتیاد در سیستان و بلوچستان کاهش یافته است/ معضل شیوع قرص متادون در بازار

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب‌های اجتماعی باران سیستان و بلوچستان با اشاره به کاهش سن اعتیاد در این استان، نسبت به فراگیرشدن این پدیده خانمان‌سوز هشدار داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، نیما هزاره‌‌مقدم درباره شیوع اعتیاد و فراگیر شدن این پدیده شوم در  سیستان و بلوچستان اظهار داشت: متاسفانه فقر مالی و نداشتن شغل مناسب از جمله دلایل گرایش جوانان استان به خرید و فروش موادمخدر است که در نهایت خود آن‌ها را نیز در دام اعتیاد گرفتار می‌کند.

هزاره‌ مقدم با اشاره به آمار ماه‌های اخیر مراجعین این موسسه گفت: بیشترین بیماران ما بین ۲۰ تا ۲۴ سال هستند و متاسفانه سن اعتیاد در این استان پایین آمده چرا که آمار چند سال پیش بین ۲۸ تا ۳۲ سال بود.

وی افزود: در یک سال اخیر چهار سال سن اعتیاد پایین آمده که این کاهش برای مسئولان استان یک هشدار و زنگ خطر محسوب می‌شود.

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب‌های اجتماعی باران سیستان و بلوچستان با بیان این‌که در طول یک سال ۳۵۰ تا ۳۶۰ بیمار پذیرش داریم، گفت: از این تعداد ۴۰ تا ۴۵ درصد پس از گذراندن دوره ترک اعتیاد، تا سه ماه اول پاک می‌مانند و طبق آمار ۱۵ درصد این افراد عدم تمایل خود را به مواد‌مخدر حفظ می‌کنند.

وی یادآور شد: ترک جسمی این بیماران چندان مهم نیست بلکه ما باید بتوانیم از لحاظ روحی، شغلی و مالی از این بیماران‌ حمایت کنیم و آمار نشان می‌دهد بیشترین افرادی که توانستند پاک بمانند آن‌هایی بودند که در کلاس‌های ویژه که به” ۱۲ قدمی” معروف هستند، شرکت می‌کنند.

هزاره‌مقدم تصریح کرد: تقریباً از ۲۵۰ نفری که پس از ترک اعتیاد با آن‌ها در ارتباط هستیم، تنها ۱۰ درصد توانستند پاک بمانند و دیگر به سمت مواد مخدر نروند که این میزان چندان رضایت‌بخش نیست.

هزاره‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود به در دسترس بودن قرص “متادون” به عنوان یکی از معضلات ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: معمولا افراد معتاد از این قرص برای ترک اعتیاد استفاده می‌کنند ولی یکی از معضلات جامعه ما این است که این قرص به مقدار زیاد در دسترس افراد قرار دارد و عده‌ای بدون آگاهی از تبعات و اثرات آن، به صورت سر خود از این دارو استفاده می‌کنند، که این موضوع خود مشکلات مضاعفی را برای این‌گونه بیماران ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه خود قرص متادون و نحوه استفاده از آن نیز  به مشکلی تبدیل شده و بعضی از مراجعین خود برای ترک قرص متادون به این موسسه مراجعه می‌کنند و یکی از معضلات جامعه ما وجود این قرص در بازار است که معلوم نیست از کجا و چگونه با چنین حجمی در بازار وجود دارد.

هزاره‌مقدم در پاسخ به این سوال که معمولاً چه عواملی باعث اعتیاد جوانان سیستان و بلوچستان می‌شود، گفت: علاوه بر فقر و بیکاری، بیشترین دلیل محیط ناسالم زندگی این افراد و اعتیاد خانواده آن‌ها و همچنین شایع بودن فروش مواد‌مخدر در میان این افراد است که به ترویج این بلای خانمان‌سور دامن می‌زند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.