«مرگ بیش از پنج هزار پرنده» در اثر آنفلوآنزای H5N8 در اطراف تهران

سازمان جهانی بهداشت حیوانات می‌گوید ایران به تازگی دو مورد از شیوع نوع حادی از آنفلوآنزای پرندگان در اطراف تهران را به این سازمان گزارش داده که عامل مرگ بیش از پنج هزار قطعه پرنده بوده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا، سازمان جهانی بهداشت حیوانات، به استناد به گزارشی از وزارت جهاد کشاورزی ایران، گفته گفته است که آنفوآنزای H5N8 عامل مرگ پنج هزار و ۶۰۰ قطعه پرنده، از مجموع ۲۸۳ هزار و ۵۰۰ پرنده‌ای است که در مزارع پرورش پرندگان در اطراف تهران ثبت شده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه اول آذر خبرگزاری رویترز، این تعداد یا در اثر آنفلوآنزا کشته شده‌اند یا به دلیل ابتلا به این بیماری معدوم شده‌اند.

این گزارش می‌گوید که وزارت جهاد کشاورزی ایران، مشغول ردگیری منبع عفونت و کشف احتمال گسترش آن به دیگر پرندگان است.

رویترز در این گزارش یادآوری کرده که ویروس H5N8 هرگز در انسان‌ها دیده نشده، اما در هفته‌های گذشته در چندین کشور اروپایی و نیز اسرائیل، عامل عفونت پرندگان وحشی و پرورشی بوده است.

این گزارش در حالی است که رییس سازمان دامپزشکی ایران دو هفته پیش در نیمه آبان خبر داده بود که نتایج نمونه‌برداری و آزمایش هزار و ۵۰۰ مرکز سنتی و روستایی پرورش مرغ و بازارهای پرندگان نشان می‌دهد تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان گزارش نشده است.

مهدی خلج در آن زمان به آغاز طرح «پایش و نمونه‌برداری در مراکز پرورش روستایی مرغ و بازار سنتی پرندگان» از نیمه شهریورماه اشاره کرده و گفته بود که «در نمونه‌هایی که از این مراکز تهیه شده موردی از وجود ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است».

رییس سازمان دامپزشکی ایران همچنین با هشدار در مورد خرید پرندگان از مراکز بین راهی و غیر مجاز، از پرورش‌دهندگان صنعتی و سنتی مرغ، و فروشندگان پرندگان زینتی، خواسته بود که در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرعادی، موارد را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند.

بر پایه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، هیات وزیران ایران در ۱۹ آبان امسال ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای «کنترل و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان» و «انجام عملیات مراقبت و شناسایی این بیماری» اختصاص داده است.

این اعتبار همچنین قرار است برای «پرداخت خسارت به صاحبان پرندگان بومی معدوم شده»، «پرداخت خسارت نهاده‌های آلوده معدوم شده»، و «عملیات معدوم‌سازی، قرنطینه‌ای و بهداشتی» توسط سازمان دامپزشکی کشور هزینه شود.

در ایران به ویژه استان‌های شمالی، به دلیل آن که در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارند، در خطر شیوع بیماری‌های پرندگان هستند، و در این زمینه استان گیلان در ماه‌های اخیر کمیته‌هایی استانی و محلی را در این زمینه تشکیل داده است.

همچنین در هفته‌های گذشته مقام‌های محلی دامپزشکی در استان‌های مرکزی، همدان، و آذربایجان غربی اعلام کرده‌اند که پس از بازرسی و نمونه‌برداری‌های انجام شده، به موردی از آنفلوآنزای پرندگان در این مناطق برخورد نکرده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.