اخراج یک شهروند بهایی از دانشگاه یزد به دلایل اعتقادی

رها صداقت، شهرند بهایی ساکن یزد، به دلایل اعتقادی از دانشگاه اخراج شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی، رها صداقت گفته است: “پس از شرکت در کنکور همانند دیگر شهروندان بهایی با نقص پرونده مواجه شدم. ولی چند روز بعد از طرف دانشگاه دولتی یزد, متن پیامی برای ثبت نام آمد و بنده هم شروع به تحصیل در دانشگاه یزد کردم تا اینکه روزی که برای امتحان میان ترم رفتم اسم و شماره صندلی خودم رو بین فهرست اسامی رو پیدا نکردم . وقتی روز بعدش پیگیری کردم بعد از چند ساعت به من گفتن که نامه ای با عنوان اخراج فوری چهار نفر از جمله بنده از سازمان سنجش به صورت محرمانه اومده و دراخر هم کارت دانشجوییم را از من گرفتند و اخراجم کردند.”

در طی چهل سال گذشته و پس از انقلاب اسلامی در ایران بسیاری از شهروندان بهایی در ایران به دلایل اعتقادی از دانشگاه اخراج شدند.

محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.

بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.

محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.