بازداشت ۵۰ تن از شاگردان محمدعلی طاهری مقابل مجلس: «ضرب و شتم لباس شخصی ‌ها بی‌رحمانه بود»

محمد رنجبر، همسر یکی از شاگردان محمد علی طاهری، موسس «عرفان حلقه»، به نام فیروزه یعقوبی که روز اول آذر ماه در جریان تجمع مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران بازداشت شده و اکنون در زندان قرچک ورامین به سر می برد گفت: «بسیاری از شاگردان آقای طاهری اول آذر ماه برای دادن نامه تظلم خواهی به مجلس شورای اسلامی رفته بودند و همسر من هم یکی از آنها بود اما نیروهای امنیتی به آنها در مقابل مجلس حمله و تعدادی از آنها از جمله همسر من را دستگیر کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، محمد رنجبر افزود: «قرار بود همسرم صبح چهارشنبه سوم آذر ماه با قرار وثیقه آزاد شود. من فیش حقوقی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای آزادی همسرم برده بودم اما اول گفتند قاضی نیست بعد هم گفتند سرپرست شعبه تایید نکرده، بالاخره گفتند برویم و یکشنبه دوباره مراجعه کنیم. این به این معنی است که همسرم باید تا یکشنبه در زندان بماند.»

محمدعلی طاهری، بیش از پنج سال پیش بازداشت و زندانی شده است. او از روز پنج شنبه ۸ مهر ماه ( ۲۹ سپتامبر) در اعتراض به ادامه محکومیت زندان علیرغم حکم برائت و منع تعقیب، دست به اعتصاب غذا (تر) زده است چرا که به گفته محمود علیزاده طباطبایی، وکیل این زندانی عقیدتی، آقای طاهری از همه اتهامات خود تبرئه شده و دلیلی برای نگه داشتن او در زندان وجود ندارد. خانواده طاهری از روز سه شنبه ۲۷ مهرماه که او به دلیل عوارض اعتصاب غذا بیمارستان منتقل شد هیچ اطلاعی از او ندارند. در پی این بی خبری بود که عصر اول آذر ماه تعدادی از شاگردان محمد علی طاهری، به گفته شاهدان عینی حدود ۳۰۰ نفر، به مجلس شورای اسلامی برای تحویل نامه تظلم خواهی به نمایندگان مجلس رفته بودند که با حمله لباس شخصی ها مواجه شدند. بسیاری از انها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حدود ۵۰ نفر از این تعداد دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند.

مجید رنجبر که همسرش فیروزه یعقوبی یکی از بازداشت شدگان روز اول آذرماه ماه در مقابل مجلس است، گفت: «حکم آزادی با قرار وثیقه صادر شده اما روز چهارشنبه سوم آذرماه در اجرای آن کارشکنی شد یا نمی دانم لابد کار اداریش طول کشید. بهرحال به من گفتند که یکشنبه برای پیگیری دوباره بروم.»

آقای رنجبر در پاسخ به اینکه آیا از وضعیت همسرش باخبر است گفت: «صبح چهارشنبه سوم آذر ماه همسرم از زندان قرچک ورامین تماس گرفت و گفت از امروز در اعتراض به بازداشتش دست به اعتصاب غذا (تر) زده است. همسر من به همراه باقی بازداشت شده ها که می گفت حدود ۵۰ نفر بودند روز اول آذر ماه به بازداشتگاه وزرا منتقل شد، صبح روز دوم آذر ماه به دادسرای زندان اوین برده شدند. ۱۰ نفر از آنها همان روز بدون قرار وثیقه و با دادن تعهد که دیگر در تجمعات شرکت نخواهند کردند آزاد شدند اما بقیه به زندان قرچک و فشافویه منتقل شدند. همسرم گفت زنان در زندان قرچک هستند و مردها به زندان فشافویه منتقل شدند.»

زندان فشافویه در سی کیلومتری جاده تهران- قم قرار دارد. این زندان در تابستان ۱۳۹۴ برای محکومان جرایم مربوط به مواد مخدر تاسیس شد تا زندانیان مواد مخدر زندان قزلحصار و ندامتگاه کرج به آنجا منتقل شوند. در حال حاضر شهروندانی به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات برای آزادی محمد علی طاهری به این زندان منتقل شده اند.

صبح روز دوم آذر ماه، ۱۰ نفر از این تعداد با دادن تعهد آزاد شده اند اما بقیه به زندان قرچک ورامین و فشافویه منتقل شدند. طبق گفته منابع آگاه اتهام آنها اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب عنوان شده است.

یکی دیگر از شاگردان محمد علی طاهری که در تجمع روز اول آذر ماه در مقابل مجلس حضور داشته و نخواست نامش فاش شود درباره نحوه دستگیری ها گفت: « حدود ساعت ۲ عصر حدود ۳۰۰ نفر از شاگردان آقای طاهری به دنبال اعتراض به حبس ناعادلانه ایشان در مقابل مجلس شورای اسلامی جمع شدیم. ما قبلا به مراجع تقلید نامه نوشته بودیم، به بیت رهبری هم رفته بودیم. در بیت رهبری نامه ما را گرفتند و در مقابل چشم هایم مان آن را داخل سلطل آشغال انداختند و گفتند که دور شویم. هدف ما از تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی فقط تحویل دادن نامه تظلم خواهی برای رسیدگی به وضعیت استادمان بود. هر کدام از ما یک نامه یکسان را در دست داشتیم. اول به ما گفتند که به صف بایستیم و نامه ها را یکی یکی تحویل بدهیم اما کمی بعد ناگهان نیروهای لباس شخصی به جمعیت حمله کردند. اول فقط مردها را کتک می زدند اما وقتی خانم ها به کمک مردها رفتند آنها را هم به کتک گرفتند.»

او در ادامه گفت: «نیروی انتظامی هم بود اما آنها کتک نمی زدند فقط لباس شخصی ها که حتی در میانشان یک مامور زن هم نبود نه تنها وحشیانه کتک می زدند بلکه از دادن هر فحش و ناسزای دریغ نمی کردند. عکاسانی هم بودند که مرتب از ما عکس می گرفتند. یکی از لباس شخصی‌ها به یکی از دوستانم حمله کرد و او را به سمت درختی هل داد، دوستم برای اینکه سرش به درخت اصابت نکند کیف یکی از خانم ها را گرفت تا تعادلش را نگه دارد. بعد همان لباس شخصی او را دوباره هل داد و یکی هم از پشت با پا به کمرش زد. واقعا وحشیانه می زدند و به زور افراد را به داخل ون هایشان می‌بردند.»

این شاگردان محمدعلی طاهری در ادامه گفت: «در مقابل من پسر ۱۷،۱۸ ساله ای با بدن بسیار نحیفی ایستاده بود که یکهو لباس شخصی‌ها به او حمله کردند. من برای کمک به او به سمتش رفتم اما چند نفر با مشت به سر و صورتم زدند. الان پاهایم ورم کرده، صورتم کبود شده است. لباس شخصی‌ها غیر از کتک‌زدن های بی‌مهابا، اسپری هم داشتند، نمی دانم این چه نوع اسپری بود اما چند بار دیدم اسپری را به داخل بینی آدم ها می زدند.»

او با اظهار اینکه حتی اجازه شکایت از ضاربانش را ندارد، گفت: «ما حتی حق پیگیری شکایت مان را هم نداریم. در تجمعات قبلی وقتی لباس شخصی ها با باتوم ما را کتک زدند. ما به شماره ۱۹۷ (پل ارتباطی مردم با نیروی انتظامی و ثبت شکایات از عملکرد پلیس) تماس گرفتیم اما پشت تلفن به ما با تهدید گفتند اگر بخواهید شکایت تان را ثبت کنید حتما دستگیر می شوید.»

محمد علی طاهری، موسس «عرفان حلقه» در تاریخ ۱۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ به اتهام های مختلف دستگیر و به اتهام مفسد فی الارض به اعدام محکوم شد اما سعید خلیلی یکی از وکلای او در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۴ اعلام کرد که حکم اعدام او نقض شده است. محمود علیزاده طباطبایی، یکی دیگر از وکلایش نیز روز ۲۸ مهرماه ۱۳۹۵ اعلام کرد او از بقیه اتهاماتش تبرئه شده و دیگر از نظر قانونی ادامه بازداشت موکلش معنای ندارد و باید آزاد شود. آقای طاهری در اعتراض به عدم آزادیش از تاریخ هشتم مهرماه ۱۳۹۵ دست به اعتصاب غذا زد. و از تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۳۹۵ نیز طبق گفته خانواده اش از او هیچ اطلاعی در دست نیست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.