کارنامه غیب‌پرور، فرمانده جدید بسیج: از سرکوب و اتهام زنی علیه معترضان‌ تا نقض گسترده آزادی‌های مدنی

هفدهم آذرماه، آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی جدید، سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور را، که سابقه سرکوب‌ تجمعات مسالمت‌آمیز و همچنین نقض گسترده حقوق بشر را در کارنامه خود دارد، به سمت «رئیس سازمان بسیج و جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج» منصوب کرد. در ایران، رهبر جمهوری اسلامی، فرماندهی کل نیروهای نظامی را بر عهده دارد و به همین دلیل عزل و نصب فرماندهان ارشد نظامی بر عهده اوست. آیت‌الله خامنه‌ای در حکم خود خواستار «حضور سازمان‌یافته‌تر مردم» در بسیج و همچنین «رصد فعالیت‌ها و جلوگیری از نفوذ دشمن» توسط این سازمان شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، بیناعلامحسین غیب‎پرور، در نخستین اظهاراتش پس از انتصاب به عنوان فرمانده جدید بسیج، کاندیداهای معترض انتخابات سال ۸۸ را که نزدیک ۶ سال است که در حصر نگهداری می شوند، «نجس سیاسی» خواند و در واکنش به انتقاداتی که در خصوص نقش وی در سرکوب منتقدان و معترضان و دخالت در امور غیرنظامی مطرح است، گفت: «اینکه مردم بگویند فلانی کجا بوده و چه کرده است مهم نیست، ولی اگر آقا و مولایش(آیت الله خامنه ای) از او راضی نباشد این یعنی فعالیت خوبی را نداشته است.» او خط مشی خود در فرماندهی بسیج را «پاسداری غیرمحافظه کارانه» خواند و گفت که «من در صیانت از انقلاب به هیچ وجه اهل مماشات نیستم.»

انتقادات به عملکرد غلامحسین غیب‎پرور بیشتر معطوف به دوره ۱۱ ساله فرماندهی سپاه استان فارس و به ویژه نقش او در سرکوب اعتراضات سال ۸۸ در استان فارس و شهر شیراز و همچنین اظهارات پیاپی او در فاصله سال های ۸۸ تا ۹۵ است؛ اظهاراتی علیه آنچه وی «فتنه گران داخلی» می نامد از جمله علیه چهره‌هایی چون میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمدخاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی بیان کرده است. نیروهای تحت امر غلامحسین غیب‎پرور همچنین در تصرف «مسجد آتشی ها» پایگاه علی‎محمد دستغیب عضو معترض خبرگان در سال ۱۳۸۸ نقش داشتند. تصرفی که همراه با ضرب و شتم و خشونت علیه هواداران این روحانی حامی اعتراضات پس از انتخابات بود.

غلامحسین غیب‎پرور بارها در اظهارات خود، به جای یک فرمانده نظامی، اظهاراتی مطرح کرده که در شان یک دادستان ویا قاضی است. برای مثال او، دو کاندیدای معترض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری بحث برانگیز سال ۱۳۸۸ یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را که از ۲۵ بهمن سال ۸۹ تاکنون در حصر هستند به عنوان «جنایتکار» و «خیانتکار» معرفی کرده و آنها را «مفسد فی الارض» نامیده است. چنین اتهامی در مجازات‌های فعلی ایران می تواند «حکم اعدام» را برای این افراد در پی داشته باشد. علاوه براین در دوره فرماندهی غلامحسین غیب‎پرور بر سپاه استان فارس، ماموران سپاه آنتن‌های ماهواره را پس از جمع آوری از خانه‎های شهروندان در یکی از خیابان های شیراز با تانک له کردند، و علی مطهری نماینده مجلس را در هنگام ورود به فرودگاه شیراز مورد حمله قرار دادند.

فرمانده بسیج یا فرمانده گروه‎های فشار

از آنجا که سازمان بسیج در سال‌های گذشته، نقش گروه فشار در جمهوری اسلامی را بازی می‌کند و در سرکوب برخی از تجمعات مسالمت آمیز در دانشگاه‌ها و خیابان‌های شهرهای مختلف، نقش‌آفرین بوده است، انتصاب فرمانده جدید در این سازمان اهمیتی ویژه دارد.

آنچنان که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گزارش داده است غلامحسین غیب‌پرور در دوران جنگ به عضویت سپاه پاسداران در آمده است و در سمت‌هایی چون مسئول آموزش «عقیدتی-سیاسی» فعالیت کرده است. او اوایل دهه ٨٠ مسئولیت آموزشی نیروی زمینی سپاه پاسداران را برعهده داشت و پس از آن فرمانده لشکر ٢۵ کربلا در مازندران شد. پس از سال ۱۳۸۵ به مدت دو سال فرماندهی لشکر ۱۹ فجر سپاه شیراز و استان فارس را برعهده داشت اما با تغییرات در ساختار استانی سپاه در سراسر کشور، به فرماندهی سپاه استان فارس منصوب شد و ۹ سال هم در این سمت باقی ماند. در ۱۸ آذر ۱۳۹۴ پس از کشته شدن سرتیپ حسین همدانی در سوریه، به مدت نزدیک یک سال با حفظ سمت فرماندهی سپاه استان فارس و با حکم محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه غلامحسین پرور به فرماندهی «قرارگاه امام حسین» منصوب شد. قرارگاهی که مسئولیت سازماندهی گردان‌های امام حسین سپاه پاسداران را برعهده دارد و به عنوان نیروی ویژه سپاه پاسداران شناخته می‌شود و بخشی از مسئولیت تامین نیرو برای اعزام به سوریه را بر عهده دارد. مقامات ایرانی از این افراد به عنوان «نیروی مستشاری» نام می برد.

غلامحسین غیب‌پرور، از جمله نیروهای نظامی تندرویی محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته بی‌پروا در مناقشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وارد شده‌اند. از این جهت انتصاب او به عنوان فرمانده سازمان بسیج کشور، به معنی گسترش هرچه بیشتر نقش مداخله جویانه این نهاد نظامی در آینده خواهد بود.

یکی از مناقشه‌های جدی در ایران، فعالیت‌های سیاسی سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی نظامی است. میانه‌روها معتقدند که نیروهای نظامی حق فعالیت سیاسی ندارند و آن را برخلاف قانون اساسی فعلی و برخلاف وصیت‌نامه آیت الله خمینی در منع نیروهای نظامی از ورود به فعالیت سیاسی می دانند. بخش بزرگی از فرماندهان سپاه پاسدارن اما معتقدند که نقش این نهاد نظامی، مانند دیگر نظامیان نیست و هدف از تاسیس آن، حراست از انقلاب ایران بوده و بنابراین می‌تواند در سیاست دخالت کند.

مهمترین تحرکات غیب‌پرور، پس از جنبش اعتراضی مردم در سال ۱۳۸۸ ثبت شده است. در آن زمان آیت‌الله علی محّمد دستغیب نماینده مجلس خبرگان و از روحانیون بلند پایه ساکن شیراز، از میرحسین موسوی و دیگر معترضان حمایت کرد. سیزدهم مهرماه سال ۱۳۸۸، گروهی از مسئولین استان فارس نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته و از مواضع آیت‌الله دستغیب اعلام برائت کردند. از جمله امضا کنندگان این نامه، سرتیپ غلامحسین غیب‌پرور به‌همراه گروه بزرگی از فرماندهان سپاه استان بود. چندی بعد و در هشتم دی‌ماه سال ۱۳۸۸، گروهی از اعضای بسیج با همراهی گروهی از نیروهای سپاه پاسداران به مسجد قبا در شیراز که محل درس آیت‌الله دستغیب بود، حمله کردند.

در اطلاعیه کوتاهی که دفتر آیت‌الله دستغیب بعد از این ماجرا صادر کرد به حضور این نیروها اشاره شده و آمده بود: «جمعی از افراد آشوبگر که به زعم خود، خود را مدافع نظام می‌دانند، در حضور بعضی از مسئولین شهر و مسئولین نظامی و انتظامی، حرمت حوزۀ علمیۀ ابوصالح و مسجد قبا، پایگاه اصیل انقلاب اسلامی، را شکسته و اقدام به تخریب و هتک حیثیت نمودند.»

آشکار بودن نقش سپاه استان فارس به فرماندهی غلامحسین غیب‎پرور در این ماجرا چنان بود که حتی حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه فجر نیز در جمع حمله‌کنندگان حاضر شد و از اقدامات آنان حمایت کرد.

بعدها و پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، فعالیت‌های سیاسی سپاه فجر استان فارس و فرمانده آن، وارد مرحله جدیدی شد. ۲۶ شهریور سال ۱۳۹۳ در حالی که حدود یک سال از آغاز به کار دولت حسن روحانی می‌گذشت، غلامحسین غیب‌پرور در جمع دانشجویان بسیجی شیراز گفت: «اکنون اصلاح‌طلبان کمرشان را محکم بسته‌اند برای انتخابات مجلس و خبرگان که برای پیروزی در این دو، ابتدا به سراغ دانشگاه می‌آیند و خواهید دید که چه جلسات و تجمع‌هایی خواهند گذاشت. چه کسی تضمین می‌دهد که فتنه ۸۸ تکرار نمی‌شود؟» او اضافه کرده بود: «چندی پیش به من اطلاع دادند که فلان اتاق را می‌خواهند از بچه‌های بسیج دانشجویی بگیرند؛ اما در برابر این تصمیم، محکم ایستادیم؛ چرا که با این تحرکات که شاید به چشم نیاید، می‌خواهند حضور بچه‌ها را کم‌رنگ‌تر و تحقیرشان کنند.»

فرمانده سپاه فجر در حالی از دخالت مستقیم‌اش در تحولات درونی دانشگاه خبر می‌داد، که نهادهای نظامی اجازه ورود در موسسه‌های آموزشی را ندارد. سیاست مداخله سپاه البته به دانشگاه محدود نشد.

در ۵ دی ماه ۱۳۹۳ غلامحسین غیب‎پرور طی سخنانی در مراسم یادواره شهدای شهرستان کازرون گفت: «تنها در دو صورت دشمنی ما و آمریکا به پایان می‌رسد، نخستین شرط مسلمان و مقلد مقام معظم رهبری شدن رئیس جمهور آمریکا و سران اروپا و راه دوم دست‌ برداشتن ایران از اسلام و انقلاب اسلامی است.» او گفت چون «مسلمان شدن سران اروپا و آمریکا میسر نمی‌شود، ما هم دست از اسلام و انقلاب بر نمی‌داریم، اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها در ذهنشان این است که ما روزی با آمریکایی‌ها ارتباط برقرار و صلح می‌کنیم؟» فرمانده وقت سپاه استان فارس در همین مراسم به حسن روحانی و مقام‌های دولت یازدهم هشدار داد و گفت: «آقای روحانی رئیس جمهور تمام ما است و مقام معظم رهبری از ایشان حمایت می‌کند و ما هم از او حمایت می‌کنیم، اما این‌گونه نیست که یک دولتی عوض شده باشد و یک عده‌ای در این مملکت بخواهند راه بیفتند و سران فتنه [رهبران اعتراضات سال ۸۸] را تطهیر کنند، اگر کسی بخواهد سران فتنه را تطهیر کند این یعنی ورود به خطوط قرمز و سربازان ولایت و امام خامنه‌ای به فضل خدا تمام قد در مقابل آن‌ها می‌ایستند.» غلامحسین غیب‌‎پرور همچنین گفت که «اینها دوبار در سال های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ فتنه را تکرار می‌کنند» و حالا هم «در ذهن و طراحی‌های خود چنین چیزی را دارند.»

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳، در جلسه استاندار فارس و فرمانداران این منطقه، غلامحسین غیب‌پرور که هنوز فرماندهی سپاه فجر را بر عهده داشت، علیه محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران سخن گفت اما این اظهارات فرمانده سپاه استان فارس با مخالفت فرماندار شهر داراب مواجه شد. همین ماجرا به مناقشه‌ای چند هفته‌ای در استان فارس تبدیل شد. فرمانده سپاه فارس، فرماندار داراب را متهم می‌کرد که از سران فتنه حمایت کرده و بنابراین خواستار برکناری او بود.

علاوه براین پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۳، غلامحسین غیب‌پرور در یک سخنرانی عمومی محمد خاتمی را به عنوان «یکی از سران فتنه» معرفی کرد و گفت: «در سال ۸۸ فتنه گران اطلاعات کشور را به دشمن دادند، منافع ملی را به خطر انداختند و کشور را به قربانگاه بردند و خیانت کردند. با استدلال، منطق و به یقین عرض می‌کنم محمد خاتمی جزء سران فتنه است و نقشی که خاتمی داشت پررنگ‌تر از میرحسین موسوی و کروبی بود.» فرمانده وقت سپاه استان فارس در همانجا و خطاب به استاندار فارس گفت: «به مدیران ارشد استان تذکر می‌دهم جلو بعضی فرمانداران را بگیرند و اگر این کار را نکنند من پاسدار کوچک مردم به اذن الله جلوشان می‌ایستم.»

هرچند با مقاومت دولت، فرماندار داراب برکنار نشد، اما این کشمکش نشان می‌داد که فضای سیاسی استان فارس در اختیار سپاه فجر و حامیان آن قرار دارد.

ارتقا از فرماندهی «سپاه استانی» به فرماندهی بسیج از مسیر «پاسداری غیرمحافظه‎کارانه»

افزایش تحرکات سیاسی و غیرقانونی غلامحسین غیب‎پرور فرمانده سپاه استان فارس در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ موجب ارتقای موقعیت او در میان متحدان آیت الله خامنه‌ای شد تا آنجا که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۴ او با حکم فرمانده کل سپاه، به عنوان فرمانده «قرارگاه امام حسین» منصوب شد و اکنون نیز بعد از حدود یک‎سال، با حکم مستقیم آیت الله خامنه‌ای فرماندهی سازمان بسیج را برعهده گرفته است. با این سوابق، غلامحسین غیب‌پرور، مسیر آشنایی را در ارتقای شغلی و پیشرفت نظامی طی کرده است.

چنانکه خود محمدرضا نقدی فرمانده پیشین بسیج با طی مسیری مشابه در دهه هفتاد از ریاست حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی به فرماندهی بسیج در دهه هشتاد رسید. برای مثال از نقدی به عنوان یکی از آمران حمله به عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عبدالله نوری وزیر کشور دولت محمد خاتمی در نماز جمعه تهران نامبرده شد و مدیریت بازداشت و بازجویی غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران و شهرداران مناطق مختلف پایتخت با او بود. در نمونه‌ای دیگر، حسین طائب فرمانده بسیج در سال ۱۳۸۸ پس از مشارکت در سرکوب معترضان به عنوان «رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» منصوب شد.

غلامحسین غیب‎پرور روز ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۵ سه روز پس از انتصاب به عنوان «فرمانده بسیج کشور» در جریان بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های پنج ساله این نیرو، انتقادات به عملکرد خود را «موضع‌گیری‌های رسانه‌های معاند و ضدانقلاب» توصیف کرد و با تاکید براینکه اعتراضات سال ۸۸ را «فتنه» می‌داند، گفت: «موضع من در برابر فتنه و سران فتنه همان صحبت‌هایی است که قبلاً انجام داده‌ام و هیچ تغییری نکرده است. من قبلاً سران فتنه را نجس سیاسی خوانده‌ام اکنون هم روی این موضع اصرار دارم؛ سران فتنه نجس سیاسی هستند، که با آب زمزم هم تطهیر نمی‌شوند مگر اینکه یک زمانی بیایند درساحت ملت و رهبری معظم انقلاب توبه کنند.»

غلامحسین غیب‎پرور روز ۲۲ آذر ۱۳۹۵ در مراسم معارفه خود به عنوان فرمانده بسیج کل کشور، گفت: «با اراده حضرت آقا [علی خامنه ای]، نوکری بسیجیان در سطح وسیع تر به بنده محول شده» است و «در حکم آقا موضوعاتی مطرح شده است که تکلیف شرعی بر بنده است تا دنبال کنم و بیانات رهبری و آنچه باید انجام دهیم این است که این سنگر را با قدرت و بدون مماشات حفظ کنیم و به وظیفه خودمان عمل کنیم» و از جمله در این حکم بر «جلوگیری از نفوذ دشمن و هم افزایی اقشار بسیج» تاکید شده است. او گفت که بسیج اهل تعامل با همه دستگاه هایی است که «در جهت اهداف و ارزش های انقلاب و رهبری قدم بر می دارند.»

فرمانده جدید بسیج همچنین گفت که «هنر بسیج استخراج و ساماندهی پتانسیل مردم برای دفاع از انقلاب وتحقق تمدن نوین اسلامی» است اما همزمان نظر «مردم» درباره خودش و عملکرد قبلی خود را بی ارزرش دانست و گفت: «اینکه مردم بگویند فلانی کجا بوده و چه کرده است مهم نیست، ولی اگر آقا و مولایش از او راضی نباشد این یعنی فعالیت خوبی را نداشته است.»

غلامحسین غیب‎پرور یکی از برنامه‌های آینده خود را گسترش «شبکه های صالحین» در بسیج عنوان کرد، شبکه هایی که پس از ضعف بسیج در مقابله با اعتراضات سال ۱۳۸۸ با استفاده از ساختار هرمی در بسیج شکل گرفت. او گفت: «اگر سردار نقدی و من امروز در برابر جریان معاند حرفی می زنیم، حتما به پشتوانه انقلاب اسلامی و قاطبه بسیجیان است.» غلامحسین غیب‎پرور همچنین خط مشی خود را در فرماندهی بسیج «پاسداری غیرمحافظه کارانه» خواند و تاکید کرد که «من در صیانت از انقلاب به هیچ وجه اهل مماشات نیستم؛ رسانه ها و سایت های معاند و ضد انقلاب هم هرچه می خواهند بگویند و بنویسند.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.