بازداشت هواداران محمدعلی طاهری در مقابل زندان اوین

روز پنجشنبه ۲۵ آذرماه، تعدادی هواداران محمدعلی طاهری که در مقابل زندان اوین دست به تجمع زده بودند، ضمن مورد ضرب و شتم قرار گرفتن از سوی نیروهای امنیتی، بازداشت شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۵ آذرماه، جمعی از هواداران محمدعلی برای دومین بار جهت اعتراض به وضعیت این زندانی عقیدتی، به زندان اوین مراجعه کردند. تعداد پنج نفر از این شهروندان به نام های احمدرضا رهبر، علی گروسی، حسین دلیری، بهنام منصوریان و بهروز رشوند، توسط مأموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند.

از محل نگهدرای این افراد تا کنون اطلاعی به دست نیامده است.

این شهروندان پیش از این نیز در روز سه شنبه ۲۳ آذرماه با نگارش نامه ای اعتراضی جهت رسیدگی به وضعیت محمد علی طاهری، به زندان اوین مراجعه و در مقابل این زندان تجمع کردنده بودند. در این نامه عنوان شده بود: “چرا باید ما شاگردان محمد علی طاهری به خاطر تسلیم شهادت نامه و یا ارسال نامه و یا تجمعات مسالمت آمیز ضرب و شتم شویم. ما از ظلم روا شده به این معلم بی گناه و شاگردانش و نشر اکاذیب در خصوص عرفان حلقه و مهم تر از همه از عدم پاسخ گویی مسولین و سیستم قضایی کشور به سطوح أمده ایم.”

هواداران محمدعلی طاهری پیش تر از روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه تا سوم آبان ماه در مقابل بیمارستان بقیه‌الله، دست به تحصن زده و خواستار اعلام وضعیت سلامتی محمدعلی طاهری از سوی مقامات قضایی شدند که این تجمع مسالمت آمیز با یورش نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده بود.

محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار عرفان حلقه، از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر برده و پس اتمام حکم پنج سال حبس تعزیری در پرونده‌ای متهم به “افساد فی‌الارض” و “سبّ النبی” شد و از آزادی وی ممانعت به عمل آمد. پس صدور قرار منع تعقیب برای این اتهامات، وی هم‌اکنون در پرونده‌ی جدیدی با اتهام “محاربه” روبه‌رو می‌باشد.

محمدعلی طاهری، مؤسس «عرفان حلقه»، ۶۰ ساله و متولد کرمانشاه است. او در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» با تمرکز فرادرمانی و طب مکمل در تهران تأسیس کرد. آقای طاهری چندین کتاب نوشته که از سوی وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند و همچنین چند دوره کلاس در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص طب مکمل داشته است. دانشگاه طب سنتی ارمنستان در اردیبهشت سال ۱۳۹۰، به محمدعلی طاهری دکترای افتخاری اعطا کرد.

او در سال ۱۳۸۹ برای اولین‌بار به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و برای ۶۷ روز در زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت. او پس‌ از آن با قرار وثیقه آزاد شد اما مجدداً در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهام توهین به مقدسات، اتهام فعل حرام و رابطه نامشروع به دلیل «تماس با مچ دست‌ زن نامحرم در زمان عمل فرادرمانی»، دخالت در امر پزشکی، تحصیل مال نامشروع، توزیع آثار سمعی– بصری و استفاده غیرمجاز عناوین علمی ـ پزشکی جمعاً به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

اما آقای طاهری در تابستان ۱۳۹۳ مجدداً برای اتهام مفسد فی‌الارض که قبلاً در پرونده‌اش بررسی‌ شده بود بازجویی شد. دادگاه او در اسفندماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد و درنهایت در خردادماه سال ۱۳۹۴ به اتهام فساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد به اعدام محکوم شد. با اعتراض وکلای آقای طاهری، پرونده او برای بررسی مجدد به دیوان عالی کشور فرستاده شد.

خواهر محمدعلی طاهری اظهار کرده بود حکم اعدام او از سوی شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور لغو شده و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب فرستاده‌ شده است.

وی ادامه داد: آقای سعید خلیلی، وکیل برادرم به دیوان مراجعه کرده بودند و حکم لغو حکم اعدام او را شخصاً دیده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.