احضار یک فعال مدنی مریوانی به دادگاه

سامان کریمی، فعال مدنی مریوانی، به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهر مریوان احضار شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سامان کریمی، فعال حقوق بشر و کنشگر مدنی، با شکایت دادستانی مریوان به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهر مریوان احضار گشته و می باسیت در مهلتی پنج روزه در این شعبه حاضر شود.

دلیل اصلی احضار این فعال مریوانی “راه‌اندازی و مدیریت کمپین نه به جاده مرگ سنندج مریوان” بوده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این فعال مریوانی به کانون دافعان حقوق بشر کردستان گفته است: «سامان باید روز دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵، برای آخرین دفاعیه از خود در دادگاه حاضر شود. اتهامات او تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی به دلیل راه‌اندازی کمپین نه به جاده مرگ مریوان سنندج در شبکه‌های اجتماعی و سپس در سطح شهر مریوان عنوان شده است.”

این منبع همچنین افزود: «سامان کریمی قبلا نیز در سال ۱۳۸۹ به دلیل برپایی و حضور در تجمعی اعتراضی در دانشگاه پیام نور مریوان چندین‌بار به اداره اطلاعات سپاه پاسداران این شهر احضار شده بود.»

این مدافع حقوق بشر روز پنج‌شنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۹۵، در منزل شخصی خودش در پی هجوم نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بازداشت شد. او در ساعت ۹ شب ۲۴ مهرماه سال جاری، به دادستانی منتقل و در آن‌جا تفهیم اتهام شد.

او سپس به مدت ۱۰ روز در بازداشتگاه اطلاعات تحت شکنجه‌های روحی و بازجویی‌های پی‌درپی قرار گرفت. سپس ۱۵ روز را در زندان عمومی مریوان گذارند تا در نهایت با کاهش قرار وثیقه از یک میلیارد تومان به مبلغ صد میلیون تومان از زندان آزاد شد.

«سامان کریمی» متولد ۱۳۶۹ در شهر سقز و ساکن شهر مریوان، از اعضای گروه تئاتر ریگا (راه) و گروه تئاتر شین (آبی) در مریوان است.

گفته شده این مدافع حقوق بشر هیچ‌کدام از اتهامات انتسابی را به دلیل این‌که “کمپین نه به جاده مرگ سنندج مریوان، کمپینی مسالمت‌‌آمیز بوده و هیچ ارتباطی به احزاب و جریان‌های سیاسی ندارد و صرفا حرکتی مدنی بوده و برای دفاع از جان شهروندان در خطر مرگ راه‌اندازی شده”، در دادگاه نپذیرفته است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.