مرگ هزاران پرنده وحشی و اهلی بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در مازندران

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که هزاران پرنده وحشی و اهلی در زمین‌های کشاورزی، آببندان‌ها و تالاب‌های فریدون‌کنار، سرخرود و محمود‌آباد در استان مازندران بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بین رفته و یا در حال تلف شدن هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از پایگاه خبری دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew)، حجم تلفات پرندگان به حدی است که جمع‌آوری لاشه‌ها از کنترل خارج شده و صاحبان بسیاری از اردک ها و غازهای اهلی پرندگان خود را که تماما بیمار هستند بلاصاحب رها کرده‌اند و برخی دیگر لاشه صدها اردک و غاز اهلی خود را در محل‌های مشخصی جمع‌آوری نموده و لاشه‌ها را سوزانده‌اند.

نکته تاسف‌آور این است که علی‌رغم اعلام رسمی سازمان دامپزشکی مبنی بر شیوع  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران، در کمال تعجب بازار خرید و فروش پرندگان وحشی در فریدون‌کنار هنوز کاملا فعال بوده و سلامت عمومی جامعه بازیچه دست عده‌ای سودجو شده است.

بر اساس شنیده‌ها برخی افراد سودجو شبانه وارد دامگاه و حاشیه آن می‌شوند و پرنده‌هایی که بر اثر بیماری تلف شده و یا در حال مرگ هستند را به راحتی گرفته و صبح روز بعد جهت فروش به بازار فریدون‌کنار منتقل می‌کنند.

این در حالی است که حتی در صورتی که بیماری در بین پرندگان وجود نداشته باشد، کشتار و پرکنی پرندگان در محیطی آلوده در کنار جوب خیابان اقدامی غیر‌قانونی، غیر‌بهداشتی و مغایر با سلامت عمومی جامعه است.

اما در کمال تعجب مسئولان محلی در انفعال کامل هیچ اقدامی برای پرچیدن این بازار نکرده و سلامت بسیاری از مردم کشور از این طریق به خطر افتاده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.