نسیم محبوب راه وفا به دلیل بهایی بودن محروم از تحصیل شد

نسیم محبوب راه وفا، شهروند بهایی ساکن شیراز است که در سال ۱۳۹۴ به دلیل بهایی بودن پس از شرکت در کنکور از ورود به دانشگاه محروم شد.

بنابرگزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، این شهروند بهایی در رشته نرم افزار کامپیوتر در کنکور شرکت کرد؛ همچون دیگر شهروندان بهایی که به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی از ادامه تحصیل منع شده اند این شهروند بهایی نیز از ادامه تحصیل محروم شد.

به گفته یک منبع نزدیک به این خانواده “نسیم دارای معلولیت جسمی حرکتی است و پیشتر به سازمان سنجش نامه ی ارسال کرده بود و سازمان سنجش نیز در پاسخ به آنان اشاره کرده است که دست ما نیز و به رئیس جمهور نامه بنویس که پس از نوشتن یک نامه به حسن روحانی همچنان پاسخی تا به امروز به این نامه داده نشده است.”

به گفته بعضی از منابع بهایی پس از انقلاب اسلامی ایران تاکنون بیش از صدهزار شهروندبهایی از ادامه تحصیل محروم شده اند و هر سال تعداد زیادی از محرومین از تحصیل بهایی در کنکورهای سالانه مشخص می شود.

محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.

بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.

محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.