اعتراض مردم و فعالان محیط زیست به تخلیه زباله‌های مریوان در اطراف این شهر

شهر مریوان این روزها با مشکل جمع‌آوری زباله‌ها درگیر است؛ مردم و فعالان محیط‌زیست این شهر ضمن ارسال عکس‌هایی، از عدم جمع‌آوری زباله‌های مریوان توسط شهرداری این منطقه انتقاد کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، در ایام نوروز در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های متعددی فرستاده‌شده که به‌جای جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر، سطل‌های زباله با کیسه‌های بزرگ پلاستیک پوشانده شده است.

اما جمشید اسدی مدیرکل امور شهری و شورا در استانداری کردستان به‌عنوان بخش ناظر بر عملکرد شهرداری‌های  کردستان در توضیح دلیل عدم جمع‌آوری زباله‌های می گوید: تنها از روز یکشنبه ۱۳ فروردین تا روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین زباله‌ها از سطح شهر مریوان جمع‌آوری نشده بود تا این‌که سه‌شنبه شب این کار صورت گرفت و در سروآباد ۴۰ کیلومتری مریوان تخلیه انجام شد.

به گفته او تا چند ماه گذشته، زباله‌های مریوان در مکانی در مجاورت روستای عصرآباد مریوان تخلیه می‌شد که به دلیل نزدیکی به سکونتگاه‌های انسانی و عدم رعایت اصول زیست‌محیطی، اعتراض مردم محلی را برانگیخت.

اما بنا به گفته فعالان محیط‌زیست مریوان و به تأیید مسئولان استان، این موضوع نیز اعتراض بومیان منطقه را ایجاد کرده است و روستاهای نزدیک به سماقان از انتخاب این محل اظهار نارضایتی کرده  و خواستار مدیریت اصولی پسماند مریوان از طریق ایجاد زیرساخت‌های لازم و به‌کارگیری تکنولوژی‌ها هستند.

اسدی با بیان این‌که وزارت کشور یک میلیارد تومان به منظور ساخت تجهیزات مناسب به لحاظ کنترل شیرابه و تاسیسات لندفیل اصولی پرداخت کرده است، تاکید می‌کند: این اعتبار در حال حاضر در حساب شهرداری‌های حوزه مریوان است. کارگروه پسماند استان مباحث فنی را مشخص کرده و جانمایی برای تخلیه زباله‌ها و ساخت تاسیسات صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که در این باره با معارض محلی مواجه هستیم، می‌گوید: در یکی از روستاهای مجاور نسبت به این جانمایی اعتراض وجود دارد ولی  در انتخاب این منطقه و ساخت تجهیزات، استانداردهای محیط زیستی، مسائل اجتماعی و بحث سکونتگاه‌ها رعایت شده و آلودگی‌ها کاملا کنترل شده است و از طریق اعتبارات تامین شده، مناسب‌سازی‌های لازم انجام خواهد شد.

اسدی می‌افزاید: اما چون این نقطه جدید است با اعتراض مردم مواجه شده است. شهردار با حضور در محل با مردم مذاکره کرده و قول داده که این اقدامات و تجهیزات برای منطقه اجرایی شود. در حال حاضر فرماندار مریوان هم پای کار است، قطعا همه امکانات استان برای حل این مشکل در مریوان بسیج خواهند شد و تنها مشکل ما معارض محلی است.

به گفته مدیرکل امور شهری و شورا در استانداری کردستان، سعی داریم همه زباله‌های حوزه مریوان را در یک سایت متمرکز جمع‌آوری کنیم چون محدوده مریوان به لحاظ پوشش منابع طبیعی و جنگلی از موقعیت خاصی برخوردار است.

جمشید اسدی در مورد علت تاخیر شهرداری منطقه برای ساخت تجهیزات لازم به منظور مدیریت پسماند مریوان اظهار کرد: تامین اعتبارات در بهمن ماه ۹۵ صورت گرفت، ولی بخاطر شرایط آب و هوایی استان نتوانستیم کار عمرانی را در سماقان را شروع کنیم،  اما تاکنون همزمان با تخلیه زباله در این نقطه کنترل‌های لازم انجام شده است

رئیس محیط زیست شهر مریوان با اشاره به اعتراضات گسترده مردم نسبت به تخلیه زباله در سماقان اظهار می‌کند: مردم معترض در همان اسفند ۹۵ مقابل ساختمان‌های شهرداری، محیط زیست و فرمانداری تجمع کردند، این در شرایطی است که مردم به محل قبلی جمع آوری روستاها نیز اعتراض داشتند.

پناهی در پاسخ به این پرسش که آیا مکان قبلی تخلیه زباله‌های مریوان یعنی عصرآباد که اعتراض مردم را برانگیخته بود از لحاظ محیط زیستی دارای استاندارهای کافی بود؟، می‌گوید: در شهر مریوان به خاطر وجود جنگل‌های فراوان و آبراه‌ها و چشمه‌های متعدد، تراکم بالای روستاها و دریاچه زریوار، پیدا کردن مکان مناسب برای تخلیه زباله‌ها کار دشواری است و اجرای کامل استانداردها امکان پذیر نیست.

وی می گوید: اما آنچه روشن است، اگر در مکان قبلی جمع‌آوری زباله‌های مریوان مدیریت درستی صورت می‌گرفت این مشکلات را نداشتیم. اگر شهرداری از قبل مدیریت خوبی داشت احتیاجی به مکان‌یابی جدید نبود.

رئیس محیط زیست مریوان می‌گوید: هر جایی برای جمع‌آوری زباله‌ها انتخاب شود ولی مدیریت درستی اعمال نشود و از تکنولوژی‌های لازم بهره گرفته نشود همان مشکل قبلی تکرار خواهد شد.

اسدی اظهار می‌کند: در حال حاضر در شهرداری اعتبارات کافی برای ایجاد زیرساخت‌ها جهت جمع‌آوری زباله‌ها وجود دارد و برای مدیریت شیرابه‌ها برنامه‌هایی دیده شده ولی مکان‌یابی دشوار شده است و شهرداری هر مکانی را که انتخاب می‌کند معترضانی وجود دارند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.