تعطیلی بیش از پنجاه درصد از واحدهای بازیافت زباله در ایران

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران با انتقاد از بی‌توجهی به اجرای قانون مدیریت پسماند در ایران، گفته است که بیش از ۵۰ درصد از ۲۰۰ واحد بازیافتی زباله در ایران، تعطیل شده و فقط ۲ درصد دفن زباله‌ها در ایران بهداشتی است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مرتضی خاتمی گفته است که متوسط جهانی بازیافت زباله ۷۰ درصد است اما فقط ۲۰ درصد زباله‌ها در ایران بازیافت می‌شود.

او همچنین گفته است: متوسط سرانه تولید روزانه زباله در ایران به ازای هر نفر ۷۱۰ گرم و میزان تولید روزانه زباله در تهران به ازای هر نفر ۷۹۰ گرم است. یعنی روزانه بیش از ۵۰هزار تن و سالانه حدود ۲۰میلیون تن زباله و پسماند در کشور تولید می‌شود که ۸۰ درصد آن در شهرها است. بنابراین این میزان باید به عنوان خطر جدی مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس ایران با ذکر این نکته که فقط ۲۰ درصد زباله‌ها در ایران بازیافت می‌شود، گفته است که سالانه ۱۶میلیون تن زباله در کشور در زیر خاک دفن می‌شود و تنها ۲درصد دفن‌ها به صورت بهداشتی است.

به گزارش تابناک، مرتضی خاتمی در باره آلودگی‌های ناشی از زباله‌ها نیز گفت: متأسفانه ۲۰میلیون تن زباله در سال، ۱۶میلیون متر مکعب آب را آلوده می‌کند که به طور حتم بی‌توجهی به این موضوع خطرات جدی برای کشور به وجود می‌آورد.

او همچنین گفته است که قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۸۳ به دلیل عدم تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مناسب به شکلی مناسب اجرا نشد و در بخش نظارت بر اجرای قوانین نیز ضعف‌هایی وجود داشته است.

این نماینده مجلس ایران با انتقاد از این‌که بیش از ۵۰ درصد از ۲۰۰ واحد بازیافتی زباله موجود در کشور تعطیل شده است، تصریح کرد: در خصوص بازیافت زباله به واحدهای بیش‌تری نیاز است، البته برای بازیافت بهینه باید تفکیک مناسب در مبدأ صورت گیرد اما متأسفانه کمتر از ۱۰ درصد تفکیک زباله در مبدأ صورت می‌گیرد.

خاتمی در خصوص عملکرد کشورهای دیگر در بحث بازیافت زباله، گفت: در کشور ایتالیا ۵۴ درصد دفن، ۱۲ درصد بازیافت و ۳۳ درصد کمپوست، در ژاپن تنها ۳ درصد دفن، ۱۷ درصد بازیافت مواد و ۷۴ درصد بازیافت انرژی، در سوییس ۱ درصد دفن، ۳۳ درصد بازیافت مواد، ۵۰ درصد بازیافت انرژی و ۱۶ درصد کمپوست از زباله حاصل می‌شود. این در حالی است که در کشور ما فقط ۲۰ درصد بازیافت صورت می‌گیرد.

او افزود: میزان تولید پسماند بیمارستانی به ازای هر تخت ۱٫۵ تا ۳ کیلوگرم است، البته از ۸۴۰۰ تن زباله تولیدی در تهران، حدود ۹۰ تن آن پسماند بیمارستانی بوده و ۴۵۰ تن آن پسماند پزشکی است. البته کل پسماند بیمارستانی در کشور ۴۰۰ تن بوده که بین ۱۰ تا ۲۵ درصد پسماند بیمارستانی عفونی و خطرناک است. خوشبختانه اکثر بیمارستان‌ها به دستگاه بی‌خطرساز پسماندهای عفونی مجهز شده‌اند اما تجهیز همه بیمارستان‌های کشور و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته باید در دستور کار قرار گیرد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران با اشاره به مصرف سالانه ۴۰۰هزار تن کاغذ در کشور، تصریح کرد: با بازیافت ۲۵ درصدی کاغذ، یک میلیون و هفتصدهزار اصله درخت از قطع نجات پیدا می‌کند. بنابراین بی تردید نجات درخت، خاک، هوا و آب می‌تواند به نجات بشریت و زندگی سالم‌تر و بهتر کمک کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.