افت ۱۳۰ سانتی‌متری سالانه سطح آب‌های زیرزمینی تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: «سالانه حدود یک متر و ٣٠ سانتیمتر افت آب زیرزمینی رخ می‌دهد، گفت: تجمیع صرفه‌جویی آب در استان تهران طی ۴‌ سال به ۴٠میلیون مترمکعب رسیده اما برداشت‌های بی‌رویه در طول سال‌های گذشته موجب شده است سالانه ۱۶ سانتی‌متر فرونشست داشته باشیم.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمدرضا بختیاری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه سالانه یک متر و ٣٠٠ سانتیمتر افت آب زیرزمینی رخ می‌دهد، گفت: «به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی سالانه ١۶ سانتیمتر فرونشست داریم که ناهمگونی این اتفاق خطرناک است.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر حدود ٣٢٠٠ حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در دشت ورامین وجود دارد که از این تعداد حدود ١٧۶٠ حلقه چاه مجاز و بقیه غیرمجاز است و از ٣٧٠میلیون مترمکعبی که از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود ٣۴٠میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز و ٣٠میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز است یعنی از ١۴٠٠ چاه غیرمجاز ٣٠میلیون مترمکعب برداشت می‌شود و بقیه مربوط به چاه‌های مجاز است.»

به گفته بختیاری، این ارقام نشان می‌دهد که چاه‌های مجاز با دبی بالا برداشت می‌کنند.

رادیو فردا در این خصوص گزارش کرد؛ آبان ماه سال ۱۳۹۴ نیز محمدرضا فاطمی، کارشناس منابع آب و عضو هیئت علمی در تهران اعلام کرده بود که سطح منابع زیرزمینی آب در این استان به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه در یک سال گذشته، یک و نیم متر کاهش داشته است.

برخی از ارزیابی‌ها تخمین می‌زنند که سطح آب در آبخیزها و بسترهای زیرزمینی در ایران طی ۱۵ سال گذشته، به‌طور متوسط نیم متر در هر سال تنزل پیدا کرده است.

این ارزیابی‌ها مهرماه سال ۸۷ در وب‌سایت نشریه آمریکایی «نشنال جئوگرافی» منتشر شد که نشان می‌دهد بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۱ میلادی سطح آب در بسترهای زیر زمینی حدود ۱۵۵ متر کاهش یافته است.
ایران در منطقه‌ای خشک از جهان قرار دارد و بسیاری از مساحت آن را بیابان فرا گرفته است.

با وجود این، بحران خشک‌سالی، کاهش بارش و آنچه مدیریت و استفاده نادرست از منابع آبی موجود عنوان شده، به خشک شدن بسیاری از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های حیاتی ایران در سال‌های اخیر منجر شده است.

مهرماه سال ۱۳۹۴ نیز معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفته بود که ایران از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی در رتبه اول جهان قرار دارد.

در ششم بهمن سال ۱۳۹۲ نیز حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، با هشدار نسبت به اینکه «روزبه‌روز به سمت بحران آبی در حرکت هستیم» گفته بود که «هم‌اکنون ایران در مرحله تنش آبی قرار دارد و سطح آبخوان‌های کشور نیز حدود ۲۰ متر افت کرده است.»

آب‌های زیرزمینی از اهمیتی حیاتی برای بشر برخوردار هستند؛ در عین حال بهای بهره‌برداری از آن آن کم‌تر و استفاده از آن نیز راحت‌تر است.

تحقیقات دانشگاهی در ایالات متحده نشان می‌دهد که آب‌های زیرزمینی ۲۰ تا ۳۰ درصد کل آب نوشیدنی جهان را تشکیل می‌دهد که کم‌تر از یک درصد کل آب‌های جهان است.

در این میان، مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره فرونشست اعلام کرده بود که این وضعیت «علاوه بر آسیب جدی بر زیر ساخت‌های منطقه مانند خطوط راه‌آهن، خانه‌ها و ساختمان‌ها و سایر تاسیسات را نیز آسیب پذیرتر می‌کند. بنابراین در چنین وضعی عملاً ریسک زمین‌لرزه بعدی به دلیل افزایش آسیب‌پذیری بیشتر خواهد شد.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.