#حق۴۹درصدی؛ اعتراض کاربران ایرانی توییتر به ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها

سه هفته پس از انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران، کاربران ایرانی توییتر با استفاده از هشتگ #حق۴۹درصدی نسبت به اجازه ندادن به زنان زنان برای حضور در استادیوم‌های ورزشی اعتراض کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علیرغم اظهارات و برنامه‌های حسن روحانی مبنی بر «تلاش در جهت فراهم کردن امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها»، در روز سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ در صورتی که کاربران جنسیت زن را برای خریط بلیط در وب‌سایت فروش آنلاین بلیط بازی‌های لیگ جهانی والیبال در ایران انتخاب کنند به آنها پیغامی مبنی بر تمام شدم «سهمیه» بلیط زنان را نشان می‌دهد. بسیاری از زنانی که موفق به خرید بلیط از این وب‌سایت شدند با استفاده از #حق۴۹درصدی این پیغام را نشانه فریب کاری مسوولین فدراسیون والیبال دانستند.

یکی از زنان روزنامه‌نگار حوزه ورزش ساکن تهران به کمپین بین المللی گفته است: «خبردار شدیم که مثل دوره گذشته به تعدادی از زنان به صورت نمایشی اجازه ورود به استادیوم را دادند تا بتوانند ادعا کنند مانع حضور زنان در ورزشگاه نیستند در حالی که سامانه خریط بلیط از همان دقایق اولیه شروع فروش بلیط در صورت انتخاب جنسیت زن پیغام تمام شد سهمیه زنان را نمایش می‌داد.» این فعال زنان اضافه کرد: «برای مقایسه من یک بار گزینه سهیمه زنان را انتخاب کردم و بدون هیچ مشکلی مراحل خرید بلیط طی شد. من از هیچ کدام از اطرافیانم نشدیدم که موفق به خرید بلیط برای سهیمه زنان شده باشد. به نظرم این یک فریب است که برای ساکت کردن زنان در نظر گرفته شده است.»

آمنه شیرافکن روزنامه‌نگار حوزه مجلس در روزنامه شرق با نقل قول از پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان در مجلس که پیگیر حق حضور زنان در مسابقات والیبال بود، نوشت: «در حال پیگیری ورود زنان به استادیوم بودم گفتند خودتان بیایید و ده نفر دیگر هم بیاورید، گفتم نه!»

کاربر دیگری در توییت خود نوشت: «یعنی سایت فدراسیون واقعا اجازه خرید بلیط و ورود به زنان بده، نه اینکه نوشته شه ظرفیت تکمیل شد به دروغ!!»

در این موج اعتراضی و با وجود آنکه توییتر در ایران فیلتر است بیش از ۸۰ درصد توییت‌ها از داخل ایران ارسال شدند که اکثر آنها درخواست از حسن روحانی برای عمل به وعده‌هایش و فراهم کردن امکان حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی را فراهم کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.