ایران جزو پنج کشور نخست در استفاده از ظروف یکبار مصرف؛ طبیعت کشور در خطر است

شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، از مصرف بی‌رویه ظروف یکبار مصرف در ایران خبر داده و گفته است که این ظروف طبیعت ایران را تهدید می‌کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شهرام احمدی اعلام کرده که ایران جزو پنج کشور نخست در استفاده از ظروف یکبار مصرف و تهدید کننده محیط زیست است. آمارهای مختلف نشان می‌دهد سالانه حدود ۲,۱ تا ۲,۴ میلیون تُن پلاستیک در ایران مصرف می‌شود. مصرف ماهانه پلاستیک و  ظروف یک‌بار مصرف در کشور ۲۰۰ هزار تن است و این میزان در ماه‌های محرم و صفر و رمضان تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

رایو زمانه در این خصوص نوشته است؛ این ظروف به علت قابلیت های فراوان و قیمت ارزان به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. اما کیسه‌های نایلونی به طور متوسط ۵۰۰ سال در محیط باقی می مانند. غیرقابل تجزیه بودن این ظروف و همچنین هزینه بالای جمع‌آوری، بازیافت و امحاء آنها از دیگر معایبی است که به همراه دارند. همچنین این مواد به علت سبکی به راحتی به همراه باد همه جا پخش می‌شوند و بیشتر آنها سر از دریا و مناطق طبیعی و حفاظت شده درآورده و موجب آلودگی دریا و خاک و در نهایت محیط زیست می شوند. سوزاندن این مواد نیز باعث تولید اسید کلریدریک، گاز سمی دیوکسین و در نهایت آلودگی هوا خواهد شد.

کارشناسان و فعالان محیط زیست پیشنهاد می‌کنند که به جای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف از ظروف تجزیه‌پذیر گیاهی و پوسیدنی استفاده شود. اما هنوز استفاده از این ظروف در ایران فراگیر نشده است.

ظروف تجزیه‌پذیر گیاهی هیچ‌گونه مواد سمی و شیمیایی در خود ندارند، و در عرض چند ماه در خاک تجزیه شده و حتی در برخی موارد به دلیل این‌که دارای پایه نشاسته، ذرت، گندم و سیب زمینی هستند، به عنوان خوراک دام قابل مصرف‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.