بیکاری ۸ هزار کارگر و بهره‌بردار معادن سنگ آهن در سالهای اخیر

نایب رئیس انجمن سنگ آهن با اشاره به کاهش تعداد معادن گفت: در پی تعطیلی معادن طی چندسال اخیر، حدود ۵ هزار کارگر و بهره بردار معدن بیکار شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بهرام شکوری با اشاره به روند تعطیلی معادن سنگ آهن در سال‌های اخیر، گفت: در سال ۹۳ معادن کوچک و متوسط سنگ آهن به ۹۸ معدن و در سال ۹۵ بر اساس آمار انجمن سنگ آهن این تعداد به ۹ معدن کاهش یافت.

وی با اشاره به خصوصی بودن معادن کوچک و متوسط گفت: حدود ۸ هزار نفر در بخش استخراج سنگ آهن مشغول به کار بودند که تعطیلی آن‌ها طی سالهای اخیر، بیکاری حداقل ۵ هزار کارگر و بهره بردار معدن را در پی داشته است.

وی گفت: برخلاف ما که در سال ۹۶ آمارهای سال ۹۳ را منتشر می‌کنیم و برخی سازمان‌ها مثل سازمان تامین اجتماعی کمی جلوتر آمارهای سال ۹۴ را روی سایت خود قرار داده اند، شاهدیم که آمار ۲۰۱۶ در دنیا منتشر می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد.

شکوری افزود: سنگ آهن تولیدی به ذوب آهن تحویل می‌شود، ولی توان پرداخت پول را ندارد، اما باید هر سه ماه مالیات پولی را که دریافت نکرده ایم، پرداخت کنیم.

وی با اشاره به ربوی بودن فعالیت بانک‌ها گفت: بانک‌ها برخلاف نامشان نه تن‌ها اسلامی نیستند بلکه کاملا ربوی عمل می‌کنند، چنین نرخ بهره هایی در کجای دنیا دیده می‌شود، بانک‌ها به جای کار اصلی بنگاه دار شده اند، شرکت سرمایه گذاری ایجاد کردند و با پول دیگران کار اقتصادی می‌کنند.

شکوری افزود: به جای اینکه بانک‌ها محرک تولید باشند از وظیفه اصلی خود خارج شده اند بطوریکه بخشی از سهام بانک‌ها در بخش ملک درگیر شده، بخشی را دولت استقراض کرده است و بانک‌ها عملاً قدرت کمک به تولید را ندارند و این موضوعات از دغدغه‌های ماست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.