ایست قلبی، علت عمده مرگ‌ومیرها در تهران

طبق آخرین آمار ارائه شده از «بهشت‌زهرا»، علت عمده مرگ‌ومیرها در تهران، طی سال گذشته، مرگ بر اثر ایست قلبی بوده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طبق آمار ارائه شده از سوی بزرگ‌ترین گورستان تهران، فوت ۵۳۳۰ تن به دلیل ایست قلبی در میان نزدیک به ۵۵ هزار نفر از مجموع درگذشتگان ساکن تهران، علت عمده مرگ و میرها در سال ۱۳۹۵، در تهران بر اثر ایست قلبی، بوده است.

آمارها هم چنین بین ۲۲ منطقه شهرداری تهران، بیشترین فوت را در منطقه ۴ و کم‌ترین آن را منطقه ۲۲ اعلام کردند.

شبکه خبری من و تو در این خصوص گزارش کرد؛ ایست قلبی که به زبان ساده، به معنای از دست دادن ناگهانی عملکرد قلبی است، حتی ممکن است در فردی رخ دهد که پیش از آن تشخیص بیماری قلبی برای او مطرح نبوده است.

سکته قلبی همیشه به مرگ ختم نمی‌شود اما دربیشتر مواقع، قلب از تپش می‌ایستد که نتیجه این اتفاق مرگ حتمی  فرد است.
وقتی فردی در معرض ایست قلبی قرار دارد، یک نشانه مهم در او، از دست دادن ناگهانی واکنش و پاسخ است؛ در صورت برخورد با چنین اتفاقی، سریع‌ترین واکنش برای کمک به فرد، تماس با اورژانس است.

ایست قلبی، این روزها در میان جوان‌ترها که سابقه بیماری قلبی هم نداشته‌اند، شیوع پیدا کرده که در واقع نشان از یک اختلال خاموش  در جامعه ایران دارد.

جدا از افراد با پیشینیه بیماری قلبی و یا مصرف کنندگان داروهای درمانی خاص، فشار خون بالا، آلودگی هوا، مصرف سیگار، چاقی، استرس و شرایط بد عصبی را می‌توان از دلایل عمده این مرگ سریع برشمرد.

به نظر می‌رسد درمان یا پیشگیری عوامل فوق، نیاز به تدوین برنامه‌های دراز مدت کلان شهری دارد و استراتژی‌های کوتاه مدت، نمی‌توانند نتایج دراز مدت پایداری داشته باشند.

نمونه آن مبارزه با آلودگی هوا، مشکل کهنه تهران و یکی از دلایل مهم برای ایست قلبی است.

شاید افزایش اطلاع رسانی از طریق خانه‌های سلامت، فرهنگ سراها و رسانه‌های جمعی یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از گسترش این قسم از بیماری‌هاست از طرفی شهرداری با گسترش فضاهای ورزشی در بوستان‌ها سلامت نقش به سزایی برای سلامت پایتخت نشینانش خواهد داشت.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.