بازداشت ۳۳ تن از هموطنان عرب اهوازی همزمان با مراسم عیدفطر

دیشب پس از برپایی نماز عید فطر، بیش از ۳۳  تن ار هموطنان عرب ساکن اهواز در محله ملاشیه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دیشب، ۴ تیرماه ۱۳۹۶، بیش از ۳۳ از شهروندان عرب اهوازی، با حمله نیروهای اطلاعاتی به مراسم عید فطر که در محله ملاشیه برپا شده بود، بازداشت شدند.

به گزارش منابع آگاه اسامی تنها ۱۳ تن از دستگیرشدگان اعلام گردیده که عبارتند از: احمد حزباوی، ناصر اسدی، مرتضی سیلاوی، مرتضی حردانی، محمد عفراوی، ماهر مسعودی، علی زهیری، عدنان حردانی، احمد به راجعه، علی شریفی، محمد مسعودی، احمد مسعودی و عبیده اسکین غزلاوی.
تعدادی از این بازداشت شدگان قبلا نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

لام به ذکر است که که قبل از عید فطر دهها تن از فعالین عرب، در منطقه امانیه از توابع شهر اهواز، از سوی ستاد خبرى وزارت اطلاعات به نهادهاى امنیتى واقع در پادادشهر و همچنین کلانترى ۱۷ این شهر، احضار و نسب به عدم برگزاری مراسم عید فطر در خانه زندانیان سیاسی اعدام گردیده، از ایشان تعهد کتبی اخذ کرده شده بود.

نیروهای وزارت اطلاعات ایران همچنین عصر یکشنبه دو فعال عرب اهوازی دیگر را در منطقه «مویلحه» دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل کردنده بودند. منابع محلی نام این دو نفر را عزیز حمیداوی فرزند عبدالرضا و محمود حمیداوی فرزند عطیه گزارش کردند.

این منابع مطلع اسامی این احضار شدگان را این گونه اعلام کرد، رحیم سوارى ۴۳ ساله، مرتضى سوارى ۱۸ ساله، احمد سوارى، محمود سوارى، سعید حیدرى ، مصطفى سیلاوى، سید کامل فاضلى، عباس سوارى، عدنان سوارى، فیصل سوارى، جلیل بدوى، سامى چلداوى، توفیق جادرى، مهدى سوارى، چاسب حیدرى، جلیل سوارى، احمد طرفى، طارق ساعدى، نجم باوى، سامح زائرى، عبدالرحمن سوارى، مسعد حیدرى، ناطق سوارى، موسى شریفى.

درمیان این احضارشدگان خانواده های زندانیان اعدام شده نیز بودند، یعقوب بنى تمیم ۵۰ ساله، شاکر بنى تمیم ۳۷ ساله، توفیق بنى تمیم ۳۵ ساله (اعضای خانواده مالک بنى تمیم که در سال ۱۳۸۵ اعدام شد).
جاسم بترانى و فرزاندانش به نام های محمد بترانى ۲۸ ساله، عمار (ریاض) بترانى ۲۰ ساله و باسم بترانى ۲۶ ساله (اعضای خانواده على بترانى که در اعتراضات سال ۱۳۸۴ اعراب این شهر کشته شد).

دامنه دستگیری‌های بی‌رویه فعالان از عرب، از اهواز گذشته و دیگر مناطق عرب‌نشین در ایران را نیز شامل شد. همزمان با دستگیری‌ها در اهواز، نیروهای وزارت اطلاعات دو شهروند عرب دیگر به نام‌های عباس فیور و مهند بغلانی را در منطقه «السلیچ» آبادان دستگیر کردند. این دو نفر در حال هماهنگی برای برگزاری جشن‌های عید فطر در آبادان بوده‌اند. نهادهای حقوق بشری اهواز، از دستگیری‌های دیگری در شهرها و روستاهای دیگر نیز خبر دادند.

دولت ایران مدت‌هاست که روند بازداشت و دستگیری فعالان عرب اهوازی را سرعت بخشیده و حتی فعالیت‌های آنان که در چهارچوب قوانین فعلی جمهوری اسلامی ایران باشد را بر نمی‌تابد.

 

 

 

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.