رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: «بحران آب وارد مقوله امنیتی شده است»

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز جمعه از بی‌توجهی به کمبود آب در ایران طی سال‌های گذشته انتقاد کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، علاءالدین بروجردی در جریان بازدید از حاشیه شهر مشهد گفته است: «بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم.»

وی اضافه کرده است: «چرا در ۳۸ سال گذشته اینقدر به این مسئله بی‌توجه بودیم و در بسیاری دیگر از نقاط کشور هستیم. کشور به لحاظ منابع آبی بسیار محدود بوده و جزء کشورهای کم‌آب دنیا هستیم و بحران داریم و بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرده است: «در شرایطی که برای استفاده شرب و صنعتی که تنها ۱۰ درصد مصرف کشور را تشکیل می‌دهد دچار مشکل هستیم عملا به دست خود ما و بی‌توجهی‌های ما و عدم اجرای قانون منابع آبی کشور دارد از بین می‌رود.»

گزارش‌ها حاکی است که بخش کشاورزی در ایران سهمی ۹۰ درصدی در مصرف آب کشور دارد، حوزه‌ای که بخش عمده آن از روش‌های غیرکارا برای آبیاری استفاده می‌کند.

علاءالدین بروجردی همچنین گفته است: «در بسیاری از رودخانه‌های کشور فاضلاب وارد آب می‌شود و آب سالم را از بین می‌برد»

وی اضافه کرده است: «در بسیاری از استان‌های کشور وضعیت مشابهی در رودخانه‌ها وجود دارد و عملا سیستم تصفیه فاضلاب بسیار ضعیف است، همانطور که پسماندها تصفیه نمی‌شود و همه این‌ها به طرف جایی که با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد سرازیر می‌شوند. »

رادیو فردا به نقل از رویترز نوشته است: عمده‌ترین تهدیدی که هم اکنون ایران با آن مواجه شده است، تحلیل رفتن منابع آبی کشور است که باعث شده است موضوع جیره بندی آب در برخی از شهر‌ها مطرح شود.

گری لویس نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران در این زمینه به رویترز گفته بود: کمبود آب اکنون به عمده‌ترین چالش امنیتی انسانی در ایران تبدیل شده است.

رویترز نوشته است: سدسازی‌های بیش از اندازه، آبیاری غیر اصولی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی دست به دست هم داده و بحران آبی در ایران را رقم زده است، در این میان قیمت نازل آب در ایران انگیزه‌ای برای اسراف بی‌رویه آب در کشور شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.