مردم در آبادان به جای آب، آب لجن استفاده می‌کنند؛ قطع برق در شهرهای خوزستان غیرقابل تحمل است

در روزهای گذشته، گرمای بی‌سابقه ای در استان‌های جنوبی کشور به ویژه استان خوزستان فراگیر شده است، به گونه‌ای که میانگین دمای این استان در برخی ساعات روز، به بالای ۵۴ درجه سانتیگراد نیز می رسد. همچنین شدت دما در این مناطق آنقدر بالاست که حتی رکورد جهانی را نیز شکسته است. با وجود نیروگاه‌های فراوان و پالایشگاه‌های بزرگ، این وضعیت واقعا جفا در حق مردم جنوب و مقاوم خوزستان است. اعتراضات شدید از سوی مردم در این خصوص صورت گرفته و آنها خواستار برطرف شدن این مشکلات از سوی دستگاه‌های ذیربط و مسئول هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تابناک، گرمای دما در این مناطق به اندازه‌ای است که حتی توجه رسانه‌های خارجی را نیز به خود جلب کرده است؛ از نظر روزنامه ایندپندنت، خوزستان تنور واقعی خاورمیانه است. این روزنامه اهواز را به تنور واقعی تشبیه کرده که شعله های آتش از آن زبانه می کشد.

هنوز چیزی از ورود گرمای بی‌سابقه هوا و مشکلات ناشی از آن از جمله قطعی پی در پی برق و آب در استان سیستان و بلوچستان نمی‌گذرد که این بار شاهد مشکل‌آفرینی گرمای شدید هوا در استان خوزستان هستیم؛ گرمایی که زودتر از انتظار هر ساله و در فصل بهار، نفس این استان و برخی دیگر از استان‌های جنوبی و مرکزی از جمله سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، یزد و… را گرفته و شهروندانشان را به دردسر انداخته است.

گفتنی است، ظاهرا این روزها گرمای طاقت‌فرسا و افزایش بیش از اندازه مصرف برق، برای کابل‌ها و ترانس‌های برق هم گران آمده و از حد توانشان خارج شده، به گونه ای که باعث ایجاد برخی خسارات به سیستم برق رسانی و قطعی های مکرر برق شده اند.

علاوه بر قطعی برق در این مناطق ـ که رنج تحمل گرما را دوچندان کرده ـ قطعی آب نیز از مشکلاتی است که بر مشکلات این منطقه افزوده و باعث ناراحتی ساکنان این مناطق شده است، به گونه ای که این عامل سبب شده تا نمایندگان این مناطق در مجلس نیز از روند موجود انتقاد کرده و از مسئولان خواستار رسیدگی سریع به مشکلات شوند.

هدایت الله خادمی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای مردم خوزستان، با تأکید بر اینکه گرمای بالای ۵۰ درجه واقعا غیر تحمل است و مردم با سختی روبه رو هستند، گفت: «متأسفانه در این وضعیت به دلیل بی توجهی مسئولان وزارت نیرو به تذکرات نمایندگان استان پیش از فرا رسیدن فصل تابستان، شاهد قطعی آب و برق و بروز مشکلات جدی برای مردم هستیم.»

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای مسأله آب و برق در استان خوزستان وجود ندارد و با بروز هر مشکلی به صورت مقطعی و مسکن به موضوع رسیدگی می شود، اظهار کرد: «مشکلات فراوان به جای مانده از عدم رسیدگی به آب و برق باعث شده این موضوع به بحران در خوزستان تبدیل شود و مردم از این وضعیت به شدت ناراحت بوده و گله مند شوند.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه طی هفته های اخیر، بسیاری از شهرهای استان خوزستان به مشکلات قطعی آب و برق به صورت ۱۲ ساعت در شبانه روز مواجه بوده اند، ولی رسیدگی مطلوب به آن جهت برطرف شدن صورت نگرفته است، تصریح کرد: «مردم اعتراضات شدیدی در این خصوص داشته و خواستار برطرف شدن این مشکلات از سوی دستگاه های ذی ربط و مسئولان هستند.»

وی با بیان اینکه باید فکر اساسی برای حل این معضلات توسط مسئولان و دولت شود، افزود: «با وجود نیروگاه های فراوان و پالایشگاه های بزرگ، این وضعیت واقعا جفا در حق مردم جنوب و مقاوم خوزستان است.»

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به اینکه متأسفانه مسئولان متصدی این موضوع، برنامه ای برای حل اساسی این مشکل ندارند، بیان داشت: «باید اقدامات و طرح های دقیق برای حل مشکل قطعی آب و برق مردم خوزستان تدارک دیده شود و برنامه های جامعی را جهت حل این مشکل اساسی پیش بینی کرد، چون تحمل نبود آب و برق در گرمای بالای ۵۰ درجه واقعا کار بسیار سختی است.»

همچنین غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان نیز به دمای بسیار بالای ۵۵ درجه در خوزستان و سختی گذران زندگی در این شرایط و روزه گرفتن بدون آب و برق اشاره کرد و گفت: «قطعی برق و آب در خوزستان، آن هم در این فصل سال که دمایی بالای ۵۰ درجه داریم، در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز، امیدیه و ماهشهر بسیار غیرقابل تحمل است.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: «مشکلات آب در شهرهای حاشیه‌ای آبادان هم در این گرما بسیار طاقت‌فرسا شده ‌است و مردم آب لجن برای استفاده دارند. البته کیفیت این آب، طوری است که مردم اصلا دلشان حتی نمی‌خواهد آن را روی دست و صورتشان بریزند.»

شرفی با بیان این‌که در شهر اروند در برخی مناطق شش روز قطعی آب دارند، گلایه کرد که یک اراده صادقانه برای رفع مشکل آب و برق در این استان وجود ندارد. مسئولان امر مرتب حرفی می‌زنند که خلاف آن عمل می‌کنند و مردم هم خلاف وعده‌ها را می‌بینند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.