اعتراض نمایندگان مجلس به نمایش دو فیلم به دلیل توهین به «ادیان مقدس»

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در نامه‌ای به وزیر ارشاد مدعی شدند که در دو فیلم در حال نمایش «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» به «ادیان مقدس» توهین شده و باید از اکران آنها جلوگیری شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ۱۹ تن از نمایندگان مجلس ایران در نامه‌ای به وزیر ارشاد دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» را «مبتذل» خوانده اند.

آن طور که خبرگزاری فارس نیز در گزارش خود گفته است، نمایش این فیلم‌ها «انتقاد جامعه‌‏ ارامنه» ایران را به دنبال داشته است.

اما ادعای این نمایندگان مجلس و خبرگزاری فارس در حالی است که خلیفه گری ارامنه ایران تاکنون به نمایش این فیلم‌ها واکنشی نداشته است.

پیش از این نیز واراند پطروسیان، بازیگر ارمنی فیلم «اکسیدان»، گفته بود که کلیسای اشاره شده در این فیلم کلیسای کاتولیک است.

فیلم اکسیدان به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی فیلمی کمدی درباره فردی است که قصد دارد مهاجرت کند.

دراین فیلم همچنین موضوعاتی چون ممنوع التصویر بودن روسای جمهور پیشین ایران در قالب طنز مطرح شده است.

در حالی که این فیلم را سینماهای وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تحریم کرده‌اند، اکسیدان در ۹ روز اول نمایش خود بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته است.

رادیو فردا در این خصوص گزارش کرد؛ «مادر قلب اتمی» نیز فیلمی به کارگردانی علی احمدزاده پس از سه سال اختلاف درباره سانسور بخش‌هایی از آن و صدور مجوز نمایش در نهایت در خرداد‌ماه ۹۶ اکران شد.

«مادر قلب اتمی» در سال ۹۳ در شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

این فیلم کوشش می‌کند تصویر کمتر دیده شده‌ای از جوانان مرفه تهرانی با ارتباطات و دغدغه‌های نامتعارف آنها را نشان دهد و بخش عمده‌ای از آن در اتومبیل می‌گذرد، جایی که دو دختر جوان از یک مهمانی شبانه در راه بازگشت به خانه هستند و در راه‌ با افراد مختلفی همراه می‌شوند.

تعدادی از رسانه های اصولگرا پیش از این مدعی شده بودند که شخصیت‌های این فیلم «گرایش‌ها و تمایلات همجنسگرایانه» را تبلیغ می‌کنند.

نامه نمایندگان مجلس در حالی منتشر شده که کمیسیون فرهنگی و نمایندگان اصولگرای مجلس نهم با فشارهای خود باعث توقف اکران حداقل هشت فیلم «عصبانی نیستم»، «رستاخیز»، «خانه پدری»، «قصه‌ها»، «گزارش یک جشن»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «خیابان‌های آرام»، «صد سال به این سال‌ها» و «پاداش» شدند.

اکثریت مجلس دهم را اما اصلاح طلبان و حامیان دولت حسن روحانی تشکیل می‌دهند.

در سال‌های اخیر چند فیلم دیگر نیز که اکثرا با گرفتن مجوز ساخت تولید شده‌اند، به دلایل مختلف اجازه نمایش عمومی نگرفته‌اند.

«کاناپه»، «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا»، «وقت داریم حالا» از جمله فیلم‌هایی هستند که هر یک به دلایل مختلف اجازه نمایش پیدا نکرده‌اند.

رضا صالحی‌امیری، وزیر ارشاد، در خردادماه در نامه‌ای از محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، خواسته بود تا تکلیف فیلم‌های توقیفی را در مدت دو ماه مشخص کند.

سازمان سینمایی وزارت ارشاد تاکنون گزارشی از بررسی وضعیت این فیلم ها را منتشر نکرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.