معاون سازمان بهزیستی: «سن شروع اعتیاد در زنان به کمتر از ۳۰ سال رسید»

بر اساس آخرین تحقیقات رسمی سازمان بهزیستی ایران سن شروع اعتیاد در زنان به کمتر از ۳۰ سال رسیده و الگوی غالب مصرف مواد مخدر در کشور چند مصرفی شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، محسن روشن‌پژوه در نشست خبری خود در ارتباط با آخرین شیوع شناسی اعتیاد در کشور گفت: بر اساس پیمایش ملی اعتیاد فقط ۳٫۸ درصد از مصرف کنندگان زن زیر پوشش درمان اعتیاد هستند و این مساله نشاندهنده ملاحظات فرهنگی و اجتماعی زنان در گزارش اعتیادشان است و نشان می‌دهد که باید درمان اختصاصی زنان را در جامعه افزایش دهیم؛ زیرا اکنون درمان در این گروه بسیار سخت است و به علت ملاحظات اجتماعی برای درمان مراجعه نمی‌کنند و الگوهای درمان آنها هم محدود است.

وی درباره نوع ماده مصرفی در زنان تصریح کرد: تریاک بیشترین ماده مصرفی در زنان است و پس از آن شیشه و سوخته تریاک قرار دار د.

وی تصریح کرد: سن شروع مصرف در زنان کمتر از ۳۰ سال، کاهش یافته و میانگین کلی سن شروع مصرف مواد در کشور ۲۴٫۳ سال است و تجربه افراد مصرف کننده در مردان ۲۴٫۱ سال و در زنان ۲۶٫۲ سال است.

به گفته معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، میانگین سن شروع مصرف در مردان و زنان خیلی متفاوت نیست، اما قبح مصرف در زنان جوان کمتر شده و آمار مصرف آنها به مردان نزدیک‌تر شده و میل به مصرف در زنان جوان در حال افزایش است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه افزود: بر اساس نوع مواد مصرفی در مصرف کنندگان مستمر (۲‌میلیون و ۸۰۸ هزار نفر) خانواده تریاک در رتبه اول، حشیش و گل در رتبه دوم و محرک‌ها مانند شیشه در رتبه سوم قرار دارند.

وی در ادامه به تغییر الگوی مصرف در کشور اشاره کرد و گفت: با تغییر الگوی مصرف از شیشه به حشیش (گل) مواجهیم و آنچه باعث شده مصرف خانواده حشیش و ماری‌جوآنا بیشتر گزارش شود، این نیست که شیشه از مصرف افراد حذف شده‌، بلکه حشیش هم به مواد مصرفی قبلی آنها اضافه شده است و اکنون با پدیده چند مصرفی روبرو هستیم.

روشن‌پژوه در ادامه به تشریح وضع مصرف گل در کشور پرداخت و گفت: مصرف کنندگان گل ۸۵ درصد مرد و اغلب مردان مجرد هستند و تحصیلات آنها کمتر از دیپلم یا دیپلم است و حدود ۳۰ درصد شان‌ بیکارند .

وی ادامه داد: ۱۴٫۸ درصد از کسانی که گل مصرف می‌کردند دانشجو و ۳٫۷ درصد از مصرف کنندگان گل دانش‌آموزان در حال تحصیل هستند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ۵۱٫۹ درصد از مصرف کنندگان گل بین سن ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

به گفته وی متاسفانه مصرف کنندگان گل همزمان مصرف قلیان، سیگار، مواد محرک و مشروبات الکلی را هم تجربه می‌کنند؛ به طوری که ۸۰ درصد مصرف کنندگان گل مصرف همزمان مشروبات الکلی هم داشته‌اند .

روشن‌پژوه در ادامه با هشدار نسبت به آنکه الگوی غالب مواد مخدر در کشور چند مصرفی شده است، گفت: ۳۰٫۵ درصد از افرادی که برای اولین بار مصرف را تجربه کرده‌اند، دو مصرفی بوده‌اند. ۱۵ درصد سه مصرفی، ۸ درصد چهار ماده‌ای و ۵ درصد پنج ماده‌ای بوده و این در حالی است که افرادی که به طور مستمر مواد مصرف می‌کنند هم (۲ میلیون ۸۰۸ هزار نفر) ۵‌درصد سه ماده‌ای بوده اند که ۱۴۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.