عدم توجه به ادبیات کودکان در آموزش و پرورش

کارشناس ادبی کودکان و نوجوانان: آموزش و پرورش کشور همگام با ادبیات کودکان نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری برنا، نویسنده و کارشناس ادبی کودک و نوجوان تصریح کرد: آموزش و پرورش کشور همگام با ادبیات خارج از آموزش و پرورش نیست یعنی یکسان رشد نکردند در نتیجه نسبت به تغذیه فکری بچه ها ، خوشبین و امیدوار نیستم.

افسون امینی شاعر و نویسنده کودکان و کارشناس ادبی کودک و نوجوان، بابیان اینکه آنچه به کودکان داده می‌شود، تأثیر زیادی روی آینده یک کشور دارد، اظهار داشت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که کودکان بیشترین تأثیر و آموزش را از آموزش‌وپرورش می‌گیرند. جدا از دیگر امکانات آموزشی و همچنین خانواده‌ها، کودکان از دوران دبستان و حتی برخی از آنها از دوران مهدهای کودک بیشترین ارتباط را با آموزش‌وپرورش پیدا می‌کنند و از آن تغذیه می‌کنند.

این کارشناس ادبی کودک و نوجوان تصریح کرد: آموزش‌وپرورش کشور همگام با ادبیات خارج از آموزش‌وپرورش نیست یعنی یکسان رشد نکردند و حتی در یک جهت و همسو نیز نیستند و درنتیجه نسبت به تغذیه فکری که از طریق کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌های درسی به بچه‌ها می‌رسد، خوش‌بین و امیدوار نیستم.

این شاعر و نویسنده کودکان با اشاره به ورود فناوری در دنیای کودکان، اظهار داشت: با فناوری مخالف نیستم و معتقد هم نیستم در اختیار قرار دادن فناوری برای بچه‌ها حتماً آثار سوء دارد اما متأسفانه مانند هر چیز دیگری وقتی فناوری را وارد کشور می‌کنیم، فرهنگ استفاده از آن را وارد کشور نمی‌کنیم و یا فرهنگ آن به ما آسیب می‌رساند.

در ادامه عبدالعظیم فریدون رئیس مجمع ناشران کودک و نوجوان، با اشاره به اینکه ادبیات کودک در دو دهه اخیر رو به افول بوده است، گفت: دوره شکوفایی ادبیات کودک را در دهه ۶۰ و ۷۰ باید دانست. البته دلیل کم شدن مطالعه در سنین کودکی و حتی بزرگ‌سالی، عدم سیاست‌گذاری در بخش فرهنگ و مطالعه است.

وی یکی از دلایل عدم تمایل کودکان به مطالعه را آموزش‌وپرورش دانست و عنوان داشت: اگر ریشه‌ای تر به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم مرکزی که باید استراتژی و راهبردهای فرهنگی کشور را تعیین کند، متأسفانه یا وجود ندارد یا نسبت به موضوعات بی‌توجه است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.