تشدید آلودگی هوا و پدیده گردوغبار در چند استان ایران

امروز پنج‌شنبه، ۲۲ تیر، تعدادی از استان‌های مرکزی ایران از جمله یزد و کرمان دچار پدیده گرد وغبار بوده اند و هوای تعدادی از شهرهای استان اصفهان نیز در شرایط «بسیار ناسالم (بنفش)» قرار دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مهدیه السادات حدادیان، مسئول روابط عمومی اداره محیط زیست یزد، اعلام کرد که میزان ذرات معلق هوای این شهر دو برابر حد مجاز و در شرایط «ناسالم» قرار دارد.

از سویی دیگر پس از بروز پدیده گرد و غبار در چهارشنبه شب، شعاع دید در شهر کرمان به صد متر رسیده است.

شهر اصفهان نیز روز پنج شنبه هوایی «بسیار ناسالم» دارد و شاخص کیفیت هوا در این شهر ۲۳۷ است. شاخص کیفیت هوا در شهرستان‌های خمینی شهر و شاهین شهر نیز ۲۱۸ و ۲۰۷ اعلام شده است.

رادیو فردا در این خصوص گزارش کرد؛ بر اساس «معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا»، میزان «غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا» در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ «ناسالم برای گروه حساس» (نارنجی) و در محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم» (قرمز) ۲۰۱ تا ۳۰۰ (بنفش) «بسیار ناسالم» و ۳۰۱ تا ۵۰۰ «خطرناک» اعلام شده است.

بحران ریزگردها در سال‌های گذشته ۲۳ استان ایران را تحت تاثیر قرار داده و شدت آن در استان‌های غربی و شرقی بیشتر بوده است.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، پیش از این بارها اعلام کرده که منشأ حدود ۷۰ درصد از گردوغبار در ایران کشورهای خارجی از جمله عراق و عربستان هستند.

به گفته خانم ابتکار، به دلیل قدرت گرفتن گروه داعش در سوریه و عراق امکان همکاری مشترک با این کشورها درباره این موضوع وجود ندارد و برای این کشورها «اولویت‌های دیگری مطرح است».

در همین حال کنفرانس بین‌المللی «مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه‌‌حل‌ها» از روز دوشنبه ۱۲ تیر با حضور گری لوئیس، هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران، و نمایندگان ۳۴ کشور در سطح وزرا و کارشناسان در تهران برگزار شد.

در این کنفرانس سه روزه، نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و آمریکا حضور داشتند.

«آماده‌سازی یک برنامه واکنش جهانی»، «همکاری‌های گروهی به‌خصوص در مقیاس جهانی و منطقه‌ای» و «تقویت سیستم‌های هشدار سریع برای مواجهه با طوفان های شن و گرد و غبار» از جمله خواسته های مطرح شده در دو بیانیه صادر شده در این کنفرانس بود.

در همین حال تعدادی از شرکت کنندگان در این کنفرانس از کانون‌های گرد و غبار در استان خوزستان بازدید کردند.

مقامات دولت حسن روحانی اعلام کرده اند که اقداماتی را برای از بین بردن کانون‌های گرد و غبار در استان خوزستان انجام داده اند که از جمله آنها آبگیری تالاب هورالعظیم و کاشت درخت در این کانون‌ها است.

خشک شدن تعدادی از دریاچه ها و تالابها از جمله دلایل طوفان گرد و غبار در تعدادی از استان‌های ایران اعلام شده است.

ساخت سدها، خشکسالی، حفر چاه و ورود فاضلاب از جمله دلایل خشک شدن این تالاب‌ها و دریاچه ها است.

در همین حال مدیر شبکه بهداشت شهرستان مریوان از واریز شدن فاضلاب بخشهایی از این شهر به دریاچه زریوار ابراز نگرانی کرد.

هوشیار سایه میری گفت: «سرانه تولید فاضلاب در طول روز برای هر فرد ایرانی ۱۵۰ لیتر است. که با احتساب جمعیت ۱۵۰ هزار نفری ساکن شهر مریوان، روزانه بالغ بر۲۰ میلیون لیتر فاضلاب در مریوان تولید و قسمت زیادی از آن به دریاچه سرازیر می شود.»

پیش از این علیرضا تخت شاهی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان، اعلام کرده بود که روزانه یک ‌میلیون و ۵٠٠ هزار لیتر فاضلاب شهری و روستایی به دریاچه زریوار سرازیر می‌شود.

مقامات استان کردستان پیش از این از اجرای طرح فاضلاب شهری در مناطق حاشیه دریاچه زریوار خبر داده اند و بخش‌هایی از این طرح ها نیز افتتاح شده، اما همچنان ورود فاضلاب به این دریاچه ادامه دارد.

دریاچه زریوار در سه‌ کیلومتری‌ شمال‌ غربی مریوان‌ و در میان جنگل‌های انبوه بلوط و گونه‌ها مختلف درختان جنگلی، قرار گرفته واز مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری غرب ایران محسوب می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.