خشکی تالاب گاوخونی ریزگردهای سمی و سونامی نمک را به سمت تهران و سمنان سرازیر می‌کند

با فعال شدن کانون ریزگردها در تالاب گاوخونی مشکلات شدید زیست محیطی در کمین اصفهان، استان های مرکزی از جمله سمنان و تهران خواهد بود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از اصفهان امروز، احمد جلالیان، خاک شناس و استاد دانشگاه، درباره لزوم ایجاد کارگروه احیای زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، گفته است: «ریزگردهای اصفهان دارای سه منشا طبیعی، صنعتی و شهری هستند، منشا طبیعی این ریزگردها عمدتا در شرق اصفهان از منطقه سجزی شروع شده و تا تالاب بین المللی گاوخونی در وسعتی بالغ بر سیصد هزار هکتار ادامه دارد. بادهای شرقی و شمال شرقی این ریزگردها را به سطح شهر اصفهان می آورد.»

این استاد دانشگاه با اشاره به مطالعات انجام شده درباره تالاب بین المللی گاوخونی تاکید کرده که «کانون ریزگردهای در تالاب گاوخونی هنوز فعال نشده و به همین دلیل لازم است که این تالاب مرتبا پایش شود چرا که در صورت فعال شدن کانون ریزگردهای سمی آغشته به فلزات سنگین به همراه سونامی نمک استانهای زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

احمد جلالیان گفته که «همانند اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاده، لازم است در این منطقه یک کارگروه احیاء داشته باشیم، چراکه با فعال شدن کانون ریزگرد‌ها در تالاب گاوخونی مشکلات شدید زیست محیطی در کمین اصفهان، استانهای مرکزی و تهران خواهد بود. »

این استاد دانشگاه هشدار داده که «اگر کانون ریزگردهای گاوخونی فعال شوند از آن سو که جهت وزش باد شرقی و جنوب شرقی است می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار دهد. این تالاب سالهای سال زهکش اراضی کشاورزی بوده، همچنین پسابهای کارخانجات کوچک و بزرگ اطراف اصفهان به این تالاب می‌ریخته و انباشت سموم وارد شده به تالاب، رسوبات را آلوده کرده است. از همین رو ریزگردهای شکل گرفته از این تالاب سمی خواهد بود. »

به گفته این استاد دانشگاه به مسئولان توصی کرده که به فکر پیشگیری باشند تا از تشکیل چشمه‌های ریزگرد جلوگیری شود، چرا که همه شرایط برای ایجاد کانون سمی تالاب گاوخونی فراهم است.

وی با بیان اینکه ریزگردهای مربوط به صنایعی چون ذوب آهن، فولاد مبارکه، کارخانه سیمان، نیروگاه و پالایشگاه که در غرب اصفهان مستقر هستند توسط بادهای غربی که باد غالب منطقه می باشد به شهر اصفهان آورده می شوند، در خصوص منشا دوم ریزگردهای اصفهان گفته که «ریزگردهای این دسته ناشی از وسایط نقلیه، سوختهای فسیلی و مصارف خانگی است. ریزگردهای طبیعی و ریزگردهای ناشی از صنعت و سوختهای فسیلی ذرات ثانویه را ایجاد کرده که وقتی در منطقه زیستی ۲-۳ متری سطح زمین قرار گیرد با استنشاق آن‌ها مشکلات تنفسی و بیماریهای مختلف و همچنین مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کند.»

به گفته احمد جلالیان فرودگاه بهشتی و پایگاه بابایی به وسعت ۱۲ هزار هکتار می‌تواند منشا ریزگردهای طبیعی باشد.

احمد جلالیان در خصوص منشا ریزگردهای هفته گذشته شهر اصفهان نیز گفته که «به نظر می‌رسد بادهای شرقی و شمال شرقی که از استان سمنان حرکت کرده بر روی کانون بحرانی سجزی که مهم‌ترین کانون فرسایش بادی استان است و اکوسیستم شکننده‌ای دارد، غنی از ریزگرد‌ها شده و به سطح شهر اصفهان و غرب استان کشیده شده است.»

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.