سرازیر شدن جیوه و فاضلاب صنعتی با بی‌مبالاتی به سواحل خوزستان؛ آلودگی ماهی‌های صید شده در خور موسی به جیوه و مواد سمی

استاندار خوزستان با بیان این‌که بنا بر تحقیقات انجام شده ماهی‌های صید شده در خور موسی آلوده به جیوه هستند، گفت: «در خوزستان در مقطعی آن‌قدر بی‌مبالاتی صورت گرفته و جیوه و فاضلاب‌های پتروشیمی و مواد سمی وارد منابع آبی خوزستان شده که سواحل ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، غلامرضا شریعتی در جلسه خارج‌سازی کشتی‌های مغروقه که امروز (اول مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: «در خوزستان در مقطعی آن‌قدر بی‌مبالاتی صورت گرفته و جیوه و فاضلاب‌های پتروشیمی و مواد سمی وارد منابع آبی خوزستان شده که سواحل ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است. بنابراین باید فکری به حال خروج‌ مغروقه‌ها از سواحل خورموسی و رفع مشکل ورود جیوه به این خور کرد زیرا نمی‌توان با این دلیل قسمتی از سواحل استان را بدون استفاده رها کرد.»

استاندار خوزستان ادامه داد: «نتایج یک پروژه تحقیقاتی نشان می‌دهد ماهی‌های صید شده در این منطقه آلوده به جیوه هستند و مردم از این ماهی‌ها تغذیه می‌کنند. سازمان محیط زیست باید در این زمینه راهکاری ارائه دهد.»

استاندار خوزستان عنوان کرد: «یکی از پروژه‌های مورد بحث ما طرح انتقال آب بهشت‌آباد است که پیوست زیست محیطی ندارد و انتظار داریم سازمان حفاظت محیط زیست همچون گذشته با اجرای آن مخالفت کند. تاکید داریم‌ این طرح اجرا نشود. سازمان محیط زیست کشور صراحتا با آن مخالفت کرده است و ما از تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر  عدم صدور مجوزهای زیست محیطی برای این طرح حمایت می‌کنیم.»

شریعتی با بیان این‌که دریا و آب‌های آزاد منشا توسعه کشور است، گفت: «کشوری که به آب‌های آزاد دسترسی ندارد، محصور است و کاملا در توسعه دچار محدودیت می‌شود. در کشور ما استان‌های مرکزی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، با محدودیت‌های مختلفی مواجه هستند. استان خوزستان از این سرمایه بی‌انتها بهره‌مند است و همه استان‌های ساحلی  کشور باید از این‌ ظرفیت خود صیانت کنند.»

وی بیان کرد: «در برنامه پنج ساله ششم بر این‌که سواحل محور توسعه قرار بگیرند تاکید شده است و مسیرهای گسترش این توسعه در حوزه راه‌ها و جاده‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. سواحل خوزستان باید موتور محرک رشد و توسعه کشور باشند و اشتغال و تولید مضاعف را با رعایت مسائل زیست محیطی به دنبال داشته باشند.»

استاندار خوزستان ادامه داد: «در تمامی این موارد باید حفظ این‌ سواحل برای نسل‌های بعد مورد توجه قرار گیرد. استان خوزستان از سواحل رودخانه‌ای و دریایی بهره‌مند است و امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست کشور با وضع مقررات علمی به ما در حفظ این سرمایه‌های خدادادی و توسعه علمی و درست این مناطق کمک کند تا بتوانیم هم زمینه اشتغال بیشتر در استان و کشور را ایجاد کنیم و درآمد سرانه کشور را افزایش دهیم و هم الزامات زیست محیطی را در سواحل رعایت کنیم.»

شریعتی با اشاره به به تدوین مقررات محیط زیست دریایی عنوان کرد: «امیدوارم این مقررات همراه با راهکار برای اصلاح وضعیت فعلی باشد و بتوانیم از سواحل گسترده استان خوزستان با طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر، بهره‌مندی لازم را برای توسعه خوزستان داشته باشیم.»

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.