از هفت دشت استان زنجان وضعیت پنج دشت بحرانی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: از هفت دشت استان زنجان وضعیت پنج دشت بحرانی اعلام شده است که وضعیت دشت ابهر و خرم‌دره نسبت به سایر دشت‌های استان بحرانی‌تر است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، یوسف رضاپور با بیان اینکه از ۶۰۹ دشت کشور در حدود ۳۵۰ دشت در شرایط بحرانی قرار دارد، افزود: آمارها حاکی از آن است که سالانه ۱۱ میلیارد مترمکعب اضافه‌برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی داریم. کاهش بارندگی و تداوم مصرف بی‌رویه باعث می‌شود به سراغ آب‌های زیرزمینی برویم.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان از ۱۶ هزار و ۸۱۴ حلقه چاه موجود، ۷۳۶۹ حلقه چاه غیرمجاز است، تصریح کرد: سالانه ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب از طریق چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود، این در حالی است که میزان اضافه‌برداشت از چاه‌های مجاز نیز سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب است.

این مسئول با یادآوری اینکه با اضافه‌برداشت‌های صورت گرفته که میزان آن ۴۶۴ میلیون مترمکعب است، سطح آب‌های زیرزمینی در استان زنجان ۷۷ سانتی‌متر پایین رفته است، ادامه داد: از هفت دشت استان زنجان وضعیت پنج دشت بحرانی اعلام شده است که وضعیت دشت ابهر و خرم‌دره نسبت به سایر دشت‌های استان بحرانی‌تر است و سالیانه یک متر و ۴۰ سانتی‌متر سطح تراز این دشت‌ها پایین می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در ادامه تاکید کرد با تداوم این روند در ۱۵ سال آینده شاهد فرونشست این دشت‌ها خواهیم بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.