تعطیلی ۵هزار واحد تولیدی در صنایع کوچک

رئیس سازمان صنایع کوچک گفته است که تا پایان سال ۹۵، بیش از ۵هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در ایران تعطیل بوده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از جوان، رئیس سازمان صنایع کوچک گفته است: بررسی‌ها برای دقیق‌تر شدن آمار در حال انجام است و تا پایان سال گذشته از ۳۹ هزار بنگاه کوچک و متوسط حدود ۱۴٫۵ درصد یعنی چیزی حدود ۵ هزار و ۲۰۰ بنگاه تعطیل بوده است.

صنایع کوچک و خرد در بسیاری از کشورها بخش عمده تولید و نیاز را تامین می کنند و به نوعی موتور محرکه اقتصادهای صنعتی هستند و به لحاظ اشتغال‌زایی سهمی عمده در کاهش نرخ بیکاری دارند.

طبق بررسی‌ها ۴۲ درصد از اشتغال صنعتی کشور در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک هستند و چنانچه واحدهای تولیدی، که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، مورد حمایت قرار گرفته و راه‌اندازی شوند، اشتغال ۹۷ هزار نفر را به همراه خواهد داشت.

اما این بخش با وجود مزیت های فراوان به جهت آسیب پذیری به ویژه در برابر تکانه های خارجی (تحریم) و رکود، از سایر بخش‌ها شکننده‌تر هستند و به تعطیلی کشیده می‌شوند. در حالیکه در سالهای گذشته چتر رکود بر اقتصاد ایران سایه افکنده شاهد افت شدید تولیدات از سوی واحدهای کوچک و متوسط هستیم.

مهمترین مشکل واحدهای تولید در کشور سرمایه در گردش و نقدینگی است. علی‌رغم این‌که دولت مدعی است برای احیای صنایع کوچک برنامه های حمایتی را از سال گذشته در قالب اعطای تسهیلات بانکی آغاز کرده، اما مسیر پرپیچ و خم و بوروکراسی پیچیده و سود بالای تسهیلات عملا گره گشا نبوده است. از سوی دیگر مشکلات مالیاتی و بیمه واحدهای تولیدی موجب شده تا رونق محسوسی در اقتصاد کشور روی ندهد.

صنایع کوچک نقش مهمی در اشتغالزایی و تولید دارند اما با بی توجهی بسیاری از آنها به تعطیلی کشیده شده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.