آخرین آمارها از مبتلایان به ایدز در ایران؛ «۶۰ درصد افراد مبتلا به ایدز از بیماری‌شان اطلاعی ندارند»

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه ۶۰ درصد افراد مبتلا به ایدز از بیماری‌شان اطلاعی ندارند، اعلام کرد بیش از ۶۶ هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند که حدود ۳۵ هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پروین افسر کازرونی روز شنبه، ۲۱ مرداد، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت: «تا اول فروردین سال ۹۶، تخمین زده می‌شود؛ ۶۶۳۵۹ نفر در کشور مبتلا به ایدز باشند که از میان‌ آن‌ها ۳۴۹۴۹ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده که از این تعداد ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستند. همچنین ۵۳ درصد از این تعداد بین ۲۱ تا ۳۵ سال است و از کل افراد شناسایی شده ۹۴۷۷ نفر فوت شده‌اند.»

او به راه‌های انتقال ویروس ایدز به افراد شناسایی شده تا اول فروردین سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: «۶۶. ۳ درصد از این افراد براثر استفاده از سرنگ مشترک و از طریق اعتیاد تزریقی مبتلا شده‌اند. همچنین ۱۹. ۳ درصد از طریق رابطه جنسی، ۱. ۵ درصد از طریق مادر به کودک و ۷ دهم درصد براثر خون و فرآوردهای خونی مبتلا شده‌اند که البته راه انتقال از طریق فرآورده‌های خونی در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.»

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به آمارهای مبتلایان به ایدز در ماه‌های ابتدایی سال ۹۶ خاطرنشان کرد: «مبتلایان از ابتدای سال جاری تاکنون شامل۳۰ درصد زن و ۷۰ درصد مرد هستند. ۳۹ درصد از این افراد از طریق اعتیاد تزریقی، ۴۱ درصد از طریق رابطه جنسی و ۳ درصد از طریق مادر به کودک مبتلا شده‌اند.»

وی افزود: «همچنین مبتلایان به ایدز در سنین زیر ۱۵ سال ۳۷ درصد در کشور تخمین زده شده‌اند و از این تعداد نیز ۸۸ درصد به دوره مراقبت رفتند و ۹۸ درصد از افرادی که به دوره مراقبت رفتند در حال دریافت دارو هستند. همچنین در عمده کودکان زیر ۱۵ سال، بیماری از طریق مادر مبتلا که اطلاعی از وضعیت خود نداشته، منتقل شده است.»

کازرونی با اشاره به آمار بیماران زنده مبتلا به ایدز خاطرنشان کرد: «۲۶۶۹۹ نفر افراد زنده مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند. در حقیقت ۳۴ درصد مبتلایان شناسایی شده‌اند و بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به ایدز هنوز از بیماریشان اطلاعی ندارند. از این تعداد در یک سال اخیر ۱۲ هزار و ۳۶۰ نفر به مراکز مشاوره مراجعت کرده‌اند و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند. همچنین از تعداد افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند ۹ هزار و ۸۸۰ نفر تحت درمان دارویی ضد ویروس هستند.»

کازرونی تاکید کرد: «درست است که HIV مانند برخی از بیماری‌ها درمان قطعی ندارد، اما وقتی درمان دارویی برای فرد مبتلا به ایدز آغاز می‌شود نه تنها سیستم ایمنی فرد تقویت می‌شود، بلکه باعث می‌شود فرد یک طول عمر معمولی داشته باشد. همچنین حجم ویروس در بدن او کاهش پیدا کرده و قابلیت انتقال را از دست می‌دهد.»

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مراجعه افرادی که هنوز از بیماریشان مطلع نیستند، بسیار برای ما اهمیت دارد، تصریح کرد: «مردم بدانند؛ مراکز مشاوره و درمان بیماری‌های رفتاری مراکزی است که با رعایت رازداری و به صورت رایگان کلیه خدمات را ارائه می‌دهد و افرادی که فکر می‌کنند در معرض ابتلا بودند، می‌توانند برای انجام آزمایش به این مراکز مراجعه کنند.»

او با اشاره به پیشگیری درباره این بیماری گفت: «متاسفانه به دلیل عدم آگاهی بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به ایدز هنوز از بیماری خود اطلاعی ندارند از سوی دیگر روند انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی در حال افزایش است یکی از مهم‌ترین اقدامات افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان در مورد خود مراقبتی و افزایش آگاهی والدین و بالا بردن مهارت فرزندپروری است تا بتواند با برقراری ارتباط مناسب با کودکان از گرایش نوجوان و جوانان به رفتارهای پرخطر جلوگیری کند.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.